Arrangementer
Her er en liste med det som skjer i regi av Steinerhøyskolen. Arrangementene vi deler er åpne for alle, ikke bare våre studenter. Noen krever påmelding, men det vil være spesifisert.
Introduksjonskurs i steinerpedagogikk
Steinerhøyskolen tilbyr et todagers «kræsjkurs» i steinerpedagogikk, 30. og 31. januar 2025. Kurset passer for alle som har behov for en rask innføring, for eksempel vikarer, assistenter eller nye lærere i steinerskoler eller steinerbarnehager, men det er også andre som har lyst til å bli kjent med grunnelementene i steinerpedagogikken. Kompetente forelesere vil stå for teoretiske bidrag og kunstneriske øvelser.
Program kommer!
Kurset er gratis. Send påmelding med ditt navn og eventuell arbeidstilknytning til adm@steinerhoyskolen.no innen 23. januar, eller så lenge det er ledige plasser.
Oslo Kulturnatt 2024
Steinerhøyskolen har gleden av å invitere til storfest på Oslo Kulturnatt. Det blir arrangementer på hele huset for alle mulige interesser. Fra eventyrstund for de små til installasjoner og konsert nærme midnatt. Ta turen innom og se et lite utsnitt av det flotte Steinerhøyskolen har å by på.
15.00 - 15.30 Eventyrstund: med eurytmistene | Se arrangementet på vår facebookside
16.00 - 16.30 Eventyrstund: med eurytmistene | Se arrangementet på vår facebookside
17.00 - 18.00 Kunstneriske prosesser i undervisningen med høyskolelektor Karen Suhrke | Se arrangementet på vår facebookside
18.00 - 19.00 Former og staver – Danseforestilling medeurytmistene | Se arrangementet på vår facebookside
18.00 - 21.00 Gjenbruksverksted med kunstner og høyskolelektor Sidsel Hovland og venner | Se arrangementet på vår facebookside
18:00 - 19.00 Dramaleker -workshop med professor Even Lynne | Se arrangementet på vår facebookside
19.00 - 20.00 Eurytmiworkshop med eurytmistene | Se arrangementet på vår facebookside
19:00 - 20.00 Lek i livet og lekende liv – workshop med lærer Laurence Sheen | Se arrangementet på vår facebookside
20.00 - 21.30 Bevegelsesglede – workshop med danser og lærer Bernard Thiry | Se arrangementet på vår facebookside
20.00 - 21.00 Korworkshop med høyskolelektor Gry Storsve Hundsnes | Se arrangementet på vår facebookside
21.00 - 22.00 Qigong og meditasjon med filosof og professor Terje Sparby og Qigong-lærer Lars Sparby | Se arrangementet på vår facebookside
21.00 - 22.00 Formkrefter i naturen – tegneworkshop med kunstner og lærer Henrik Thaulow | Se arrangementet på vår facebookside
22.00 - 23.00 Konsert med Sofia Loise | Se arrangementet på vår facebookside
23.00 - 00.00 Lyslandskap i et lydlandskap. En installasjon med musiker og høyskolelektor Andreas Barsleth og kunstner, rektor og førsteamenuensis Marius Wahl Gran | Se arrangementet på vår facebookside
Mellom Natt og Dag
Tredjeårsstudentene ved barnehage- og lærerutdanningen på Steinerhøyskolen setter opp et utvalg av William Shakespeares skuespill Romeo & Julie, Hamlet og MacBeth.
Master thesis presentations
Samling for nyutdannede lærere
Steinerhøyskolen ønsker å bidra til å gi nyutdannede lærere en god overgang fra utdanning til yrke. Å skape gode arenaer for erfaringsdeling og profesjonsfaglig utvikling er viktig for at lærere skal oppleve mestring og glede på jobb. Forskning viser at god oppfølging og veiledning øker nyutdannede læreres motivasjon og trivsel.
Steinerhøyskolen inviterer herved til en samling for nyutdannede lærere onsdag 22. mai 2024, klokken 10:00 til 15:00 i Steinerhøyskolens lokaler på Uranienborg i Oslo.
Samlingen er gratis og det serveres lunsj fra Godt Brød. Husk å melde fra om eventuelle preferanser/allergier/intoleranser ved påmelding.
NB! Både lærere som er utdannet fra Steinerhøyskolen og lærere med annen utdanningsbakgrunn som jobber på en steinerskole er hjertelig velkomne til samlingen!
I Ulvesonen - Temauke på Steinerhøyskolen
Debatten om ulv har pågått i flere år. Motsetningene er dype og har mytiske undertoner. Hva er dette ukjente og kanskje farlige, som skjuler seg ute i ‘villmarka’? Inneholder også menneskesinnet en ulvesone – en friksjonssone mellom det ordnede og det ville som kan rive i stykker? Ulvesonen foruroliger – den trekker oss ut av komfortsonen og inn i uveisomme landskap.
Gjennom tre dager ønsker vi på Steinerhøyskolen å undersøke denne grensesonen som ulvekonfliktene er uttrykk for. Vi vil undersøke hvorvidt pedagogikk kan fremme barns ferdigheter i omgang med det risikofylte, både knyttet til etiske, emosjonelle og karakterbyggende ferdigheter. For livsmestring må handle om hvert enkelt menneskes evne til å oppholde seg i nærheten av Ulvesonen, uten verken å drepe ulven eller bli slukt av den.
Målgruppe
Studenter, pedagoger og alle andre som er interesserte i temaet.
Praktisk informasjon
Påmeldingsfrist 20. april 2024: meld deg på her.
Deltakeravgift inkl. lunsj: kr 500,- Gratis for studenter.
For mer informasjon
Dagny Ringheim (dagny.ringheim@steinerhoyskolen.no) eller Markus Lindholm (markus.lindholm@steinerhoyskolen.no).
Last ned brosjyren med all informasjon.
Program
Verksteder
- Gå for det! Lars Wegge
Presise øksehugg og myke penselføringer. Forpliktende kunsthåndverk i rått, ferskt lindetre med øks og oljefarger. Deltakerne må ha noe erfaring med skarpe kniver og økser. Det vil være (slåss-?)hansker og metervis med plaster tilgjengelig alle dagene.
- Ulver i mosen med Henrik Thaulow
Gjennom utforskende og ikke-figurative tegneøvelser beveger vi oss fra det tamme, forutsigbare og trygge til det risikofylte, grensesprengende og farlige.
- Stoff og sting - Frittbilledbroderi med Sidsel Hovland og Ingvild Skeie
Utstyrt med spisse nåler og et grenseløst farge-repertoar i garn og tråd sniker vi oss frem langs halvkjente stier, eller løper i helt fremmed terreng.
- Ulvens natur - ulvens skulptur med Odd Lindbråten
Gjennom konkrete beskrivelser og mytologiske fortellinger danner vi oss, over tid, bilder av ulvens vesen. Fryktelig, omsorgsfull, visdomsfull, fryktløs, leken. Ytre og indre bilder. Dette modelleringskurset søker å forene alle sider i et ekspressivt uttrykk.
- Ragnarok, slik den er fremstilt i Eddadiktet Voluspå, «vargtid» med Venta Gaarder
Vi arbeider med kraftige formuttrykk og fargedramatikk med flere male-og tegnemedier og flere format. Arbeidet tar utgangspunkt i et utdrag (10-12. vers) av Eddadiktet Voluspå som fremstiller Ragnarok.
Bidragsytere
Frode Barkved er førstelektor i antroposofi og samfunnsfag ved Steinerhøyskolen.
Venta Gaarder er høyskolelektor i norsk, historie og kunstfag ved Steinerhøyskolen.
Sidsel Hovland er høyskolelektor i kunstfag ved Steinerhøyskolen.
Odd Lindbråten er høyskolelektor i kunstfag ved Steinerhøyskolen.
Markus Lindholm er biolog og professor i naturfagsdidaktikk ved Steinerhøyskolen.
Christian Pedersen er biolog og forsker ved NIBIO. Naturfotograf og naturverner og startet opp ulveaksjonene i Norge i 2001.
Lars Risan er antropolog, jobber ved Kulturhistorisk museum og er forfatter av boken Ulvebarn – Omsorgens naturhistorie.
Frank Rossavik er journalist og forfatter av boken Ulv? Ulv! En bok om rovdyr og mennesker i Norge.
Ingvild Skeie er høyskolelektor ved barnehagelærerutdanningen på Steinerhøyskolen.
Musikerduoen Sarah-Jane Summers og Juhani Silvola smelter sammen skotske og nordiske tradisjoner til sin egen form av sjangeroverskridende folkemusikk, som spenner fra det vakre, lette og lyse til råskap, tyngde og mørke, og som snakker både til kroppen, intellektet og sjelen.
Henrik Thaulow er høyskolelektor i kunstfag ved Steinerhøyskolen.
Lars Wegge er steinerpedagog og gjestelærer ved Steinerhøyskolen.
Josefin Winther er høyskolelektor og studieleder i sosialpedagogikk ved Steinerhøyskolen.
Barbara Zimmermann er professor i anvendt økologi ved Høgskolen i Innlandet med forvaltning til store rovdyr og hjortevilt som forskningsfelt.
Kunst- og håndverkstevnet 2024
Påmelding innen 26. februar til Marketa Valen
Felleslærerstevnet 2024
Felleslærerstevnet 18.– 20. april. Steinerskolen i Vestfold
Ut i verden - inn i sjelen er tema vi har valgt for stevnet. Disse to bevegelsene står sentralt i vår pedagogikk, i antroposofien og i hverdagen. Å være ute i omkretsen og i samhandling med naturen, samfunnet og menneskene. Og å kunne gå inn i oss selv for å finne en ro, en tillit og sammenheng. Vi ønsker å fordype disse tema gjennom foredrag, samtaler og gruppearbeid og har laget et program som vi håper kan inspirere og begeistre:
Michal Ben Shalom, steinerskolelærer og steinerskolelærerutdanner og medlem av International Council for Steiner Waldorf Education, holder tre innlegg med tema:
For all (of) Nature is doing her best each moment to make us well. She exists for no other end. Do not resist her. [...] Nature is but another name for health. (H.D. Thoreau," Wild Fruits")
- Can we truly integrate Nature in our modern school life?
- Can we learn how to be with Her, anew?
- Can we allow Her to support and heal some aspects of our times?
Martyn Rawson, steinerskolelærer og steinerskolelærerutdanner, holder tre innlegg innen tema:
- Taking the spiritual seriously. The teachers inner and outer preparation.
- The sense of coherence.
- Learning as a rhythmical activity.
- Developing a localglobal curriculum.
- Education for intercultural competence and peace.
Program
Vi starter torsdag 18. april kl. 15.00 og avslutter lørdag 20. april kl. 14.00. Torsdag og lørdag er vi på hotellet, mens fredag blir en dag med aktiviteter og grupper på skolen. Det er mulig å være med enkeltdager, men vi anbefaler å være med på alle dagene for den beste opplevelsen av stevnet. Fredag kveld blir det festmiddag, dans og moro. Se program for flere detaljer om det vi planlegger for deg som kommer på besøk.
Arbeids- og samtalegrupper
Vi har satt opp et rikt tilbud av arbeids- og samtalegrupper. Gruppene finner sted i klasserom og verksteder på Steinerskolen i Vestfold, Slottsfjell videregående steinerskole, Steinerbarnehagen på Nøtterøy og utendørs. Gruppeledere er fra skolens og barnehagens kollegium, Steinerhøyskolen og fra samarbeidspartnere.
Noen grupper går over begge økter, mens andre grupper kan man velge en gruppe før lunsj og en gruppe etter lunsj – se gruppeoversikten for detaljer. Vi forsøker å imøtekomme ditt ønske om gruppe, men førstemann til mølla gjelder.
Ønsker du omvisning på skolen kan du melde deg på dette, fredag kl. 08 eller kl. 16.
Vi har gode rabatter på hotellrom når de bestilles sammen med stevnet – se priser i skjema over. Innkvartering er på Quality hotell Tønsberg, der også deler av stevnet foregår. Det blir satt opp busser fra hotellet til skolen. Alle bestillinger må gjøres via vår påmelding. Du kan selvfølgelig velge andre hoteller eller overnattingsløsninger. Da svarer du nei på spørsmålet om overnatting i påmeldingen.
Påmelding
Påmelding her. Det er mulig å melde på flere deltakere samtidig. Faktura sendes til skolen/virksomheten. Påmeldingsfrist er 15. mars. Påmeldingen kan endres frem til 15. mars uten kostnad, etter 15. mars er påmeldingen bindende og vil faktureres. Det er mulig å bytte navn på deltaker frem til stevnet, men ikke å avbestille.
Vi gleder oss til å ta imot dere!
Velkommen til å skue ut i verden og inn i sjelen med oss!
Hilsen kollegiet ved Steinerskolen i Vestfold og Steinerhøyskolen
Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis - seminar
Seminardag fredag 2. februar 2024 kl. 10 -16 på Steinerhøyskolen
Kl. 10.00 Velkommen ved Josefin Winther og Dagny Ringheim
Kl. 10.15 Mellom ro og uro – skolens form og pedagogikkens innhold. Josefin Winther
Kl. 11.00 Pause
Kl. 11.15 Sosiale og emosjonelle vansker. Ole Andreas Holm
Kl. 12.00 Lunsj
Kl. 13.00 Workshops 1 (velg én av gruppene)
· Spacial Dynamics. Laurence Sheen
· Lek og oppmerksomt nærvær. Mariann Dahle
· Hvordan ta i bruk Helsepedagogisk kurs. Bente Edlund
· Sosiale og emosjonelle vansker (cases). Ole Andreas Holm
· Trommesirkel. Lars Kolstad
Kl. 14.00 Pause
Kl. 14.15 Workshops 2 (samme gruppe). Faglig refleksjonsarbeid
Kl. 15.20 Felles erfaringsdeling i Aulaen
Kl. 16.00 Takk for i dag!
Oppmerksomt nærvær i bevegelse og lek – Mariann Dahle
I denne workshopen vil vi gjennom lek og sentreringsøvelser utforske hvordan vi kan skape et trygt miljø for elevene, der de kan føle seg fri til å bli bedre kjent med seg selv, og seg selv i samspill med andre. Vi vil blant annet arbeide med dynamikk, kaos og orden, samarbeidsevne og et skjerpet sanseapparat. Motet utfordres kanskje også. Det blir garantert latter og entusiasme, kombinert med rolige sekvenser, der fokuset er vendt innover. Workshopen henter inspirasjon fra Intuitiv Pedagogikk, eurytmi og mindfulness.
Spacial dynamics – Laurence Sheen
Spacial Dynamics er en videreutvikling av Bothmer-gymnastikk og handler om en pedagogisk bruk av bevegelse for alle lærere. Det handler om å få verktøy og inspirasjon til å bringe alderstilpassede bevegelsesaktiviteter inn i klasserommet. Dagens generasjon unge trenger mer sunn og variert bevegelse. I Spacial Dynamics arbeider man med trinnvise progresjoner av et bredt spekter av leker og bevegelsesaktiviteter for barn i alderen 5 til 18 år. En viktig del av dette er hvordan man lærer dem på en måte som gir bevegelsesglede og kroppsligvelfølelse. Laurence er instruktør i Spacial Dynamics, og vil gi et utdrag i denne workshopen.
Hvordan ta i bruk Helsepedagogisk kurs – Bente Edlund
I denne gruppen gis den en introduksjon til terapeutiske og pedagogiske perspektiver i Rudolf Steiners Helsepedagogisk kurs (1924). Dette er et sentralt verk i Steiners arbeid, og byr på et begrepsapparat for å forstå utfordringer og vansker som kan oppstå i den menneskelige utviklingen. I tillegg gir boken flere forslag til hvordan man kan arbeide terapeutisk og pedagogisk med elever som har et særskilt behov for støtte og omsorg.
Trommesirkel – Lars Kolstad
Trom som du er! I en trommesirkel bruker vi trommer og perkusjon for å spille oss godt sammen. Siden det er umulig å spille feil, og fordi mangfoldet kommer til syne som rikdom i det musikalske uttrykket, er dette en samspillsform alle kan delta i. Gjennom lyttende utprøving av ulike rytmer rundt en felles puls, oppstår unik øyeblikksmusikk, skreddersydd for oss - av oss. I løpet av denne workshopen, som passer for lærere og andre pedagogisk ansatte fra 2. til 10. trinn, vil du først og fremst få erfaring med hvordan det er å delta i en trommesirkel. Sammen vil vi reflektere over noen fenomener som er tilstede i det musikalske samspillet, og se på mulige overføringsverdier til sosialt samspill generelt. Du vil også lære noen enkle grep du kan ta med deg, så du selv kan starte opp med din egen klasse. Trommesirkel er gøy, inkluderende og energiskapende og er samtidig et kraftfullt redskap for å arbeide med klassens mellommenneskelige musikalitet.
Cases – Ole Andreas Holm
I denne workshopen fordyper vi temaet fra dagens forelesning; sosiale og emosjonelle vansker. Deltagerne bes om å forberede noen caser fra sin egen praksis. Disse ser vi på å i fellesskap, og prøver å skape noen eksempler på hvordan vi tilnærmer oss elever med utfordringer i skolen.
Introduksjonskurs i steinerpedagogikk
Kurset er gratis. Påmelding innen 25. januar ved å sende en epost med navnet ditt til adm@steinerhoyskolen.no.
Til Vega - et møte med Josefin Winther i ord og toner
Josefin Winther har nylig gitt ut EP-en og boken "Til Vega" hvor hun gjennom nære og inderlige tekster og toner åpner opp menneskegåtene for oss: - Kommer vi fra der vi vender tilbake til? Hvilke verdener av gjenkjennelse er det som toner gjennom barnets blikk? Er vi hverandres hjemkomst?
Josefin ventet på Vega. Ventet Vega på henne? Josefin fikk hjelp gjennom kunstig befruktning. Det tok tid før Vega kom, år med tro og tvil, smerte og fryd, år med tanker om kjønnsidentitet, - og skjebne. Dette har nedfelt seg i de tonene og ordene vi skal få høre.
Arrangementet er åpent for alle og det er fri entré. I etterkant blir det anledning til å kjøpe en signert utgave av boken.
Program:
- Josefin Winther i samtale med Gry Storsve Hundsnes og Frode Barkved
- Konsert med Josefin Winther og band.
Åpne forelesninger om lovverk
Steinerhøyskolen inviterer til åpne forelesninger om lovverk og rettigheter innenfor spesialpedagogikk og sosialterapeutisk arbeid.
- 30. november 09.00-11.45 - Tregrening
Rudolf Steiners tregreningsideer som perspektiv på vårt arbeid med sideblikk på dagens sosialpolitiske og skolepolitiske spørsmål.
Foreleser: Knut Dannevig
- 1. desember 09.00-11.45 - Opplæringsloven del 1
Opplæringsloven - rettigheter og plikter - særlig fokus på regler for å ivareta barn med utfordringer.
Foreleser: Bjørn Brodwall
- 4. desember 09.00-11.45 - Opplæringsloven del 2
Opplæringsloven - rettigheter og plikter - særlig fokus på regler for å ivareta barn med utfordringer.
Foreleser: Bjørn Brodwall
- 5. desember 09.00-11.45 - Barnevernloven
Barnevernloven, skolen i møte med barnevernet.
Foreleser: Aina Andersen
- 6. desember 09.00-11.45 Helse- og omsorgstjenesteloven
Med hensyn til omsorgsarbeid.
Arnhild Voll Eek fra Norsk forbund for utviklingshemmede
- 7. desember 09.00-11.45 Vergemålsloven
Med hensyn til omsorgsarbeid.
Hedvig Ekberg fra Norsk forbund for utviklingshemmede
- 8. desember 09.00-11.45 Sosialterapeutiske virksomheter i lys av lovgivning og kommunal praksis
Foreleser: Geir Legreid
Forelesningene er en del av undervisningen på bachelorgraden i sosialpedagogikk og vil foregå sammen med studenter fra fjerde studieår. Forelesningene er gratis. Meld deg på til studieleder Josefin Winther.
Bokbad med Cato Schiøtz på Steinerhøyskolen
Konferanse: Farlig barndom
Bidragsytere
Josefin Winther, Eivor Evenrud, Kadra Yusuf, Andreas Barsleth, Ellen Beate Sandseter, Gry Hundsnes og Lars Wegge.
Ingen lærer å svømme på land. Skal man lære det, må kroppen være under vann og omplasket av bølger. Å lære å svømme er risikabelt. Men det gjelder all annen læring, også. Å lære er å gi slipp på tryggheten og gi seg usikkerheten i vold.
Men hva skjer når barnehager polstres med gummimatter, når Netflix advarer om bruk av vold og rusmidler i filmer, når lærere må fylle ut kontrollskjemaer etter hver time og studenter trenger safespace mot støtende utsagn?
Lærere klager over elever som blir stadig mer redde for å gjøre feil, og næringslivsledere snakker om bomullsbarn, som mangler evne til risikovurdering i profesjonsutøvelsen. Så en risikofri oppvekst er neppe noe egentlig mål. Livsmestring avhenger av risikable grenseerfaringer.
Konferansen undersøker verdien av risiko og risikabilitet i barndom og oppvekst. Fagfolk og eksperter gir fra ulike ståsteder perspektiver til emnet, og innleder til debatter i plenum.
Program
9.00–9.45
Josefin Winter: Skjønnheten i den pedagogiske risiko
10.00–11.15
Eivor Evenrud: Risiko i skole og oppvekst
Kadra Yusuf: Å stå alene
Andreas Barsleth: Verdien av kniven
11.15–11.45
Paneldebatt – alle fire på scenen
12.45–12.30 LUNSJ
12.30– 13.15
Ellen Beate Sandseter: Betydningen av risiko og lek i oppveksten
13.30–14.15
Gry H. Storsve Hundsnes: Musikk og kunstpedagogikk utenfor komfortsonen
Lars Wegge: Risiko som kroppslig erfaring – verdier av å leve farlig
14.20–15.00
Paneldebatt – alle tre på scenen
Påmelding
Konferansen koster NOK 400,- inkludert lunsj. Påmelding skjer ved å betale til vipps #827120. Ønsker du faktura, meld deg på her
Kulturnatt
Vi på Steinerhøyskolen inviterer deg på åpent hus og kafé. Det blir en nydelig bukett av opplevelser fra gjenbruksverksted til interaktive worskhops og konserter. Kom for en forfriskende opplevelse, en hyggelig prat eller bare for en deilig matbit. Vi serverer deilig suppe til en billig penge og har vakker live taffelmusikk i kantina. Kaféen er åpen fra 18.00 til 21.00.
Introduksjon til kjøkkenhage og dyrking av egne grønnsaker 17.00 – 18.30
Drama-workshop18.00 – 19.00
Gjenbruksverksted,18.00- 21.00
Sosiale leker ogbevegelse 19.00 – 20.30
Mindfulness i bevegelse – Eurytmi workshop 19.00 – 20.00
Formkrefter i naturen 20.00 – 21.00
Bel canto itrappen 20.30 – 21.00
Eurytmiske sensommerbilder – drøm eller virkelighet 21.00 – 22.00
Korkonsert og interaktiv workshop, 21.00 – 22.00
Konsert med Juni Habel 22.00 – 23.00
Lyslandskap i lydlandskap 23.00 – 00.00
Velkommen!
Temauke om samisk tradisjon, språk og kultur
Vi har slått på stortrommen og satt opp et fullspekket program med innlegg fra en rekke dyktige fagfolk og et stort utvalg verksteder. Temauken er oppstarten på Rekomp/Dekomp-prosjektet som går over tre år, og som arrangeres i samarbeid mellom Samisk høgskole, Steinerhøyskolen og landets steinerbarnehager og steinerskoler.
Målet for temauken er å gi deltakerne et godt felles grunnlag i kunnskaper, innlevelse og noen praktisk-kunstneriske ferdigheter. Vi oppfordrer virksomhetene til å prioritere å delta på denne viktige oppstarten av prosjektet!
Mål for prosjektet som helhet:
• Bevisstgjøre egne og skolens/barnehagens kollegiums kunnskaper om, og holdninger til samisk tradisjon, språk og kultur
• Utvikle et felles kunnskapsgrunnlag om samisk tradisjon, språk og kultur
• Definere og utarbeide godt innhold og gode arbeidsmåter i barnehage og skole
• Utvikle en felles forståelse og ferdigheter for sammenveving av vitale kulturperspektiver i skolens og barnehagens virksomhet
Temaet for samlingene er konkretiseringer av rammeplan for barnehagen og steinerskolenes læreplan der samiske, didaktiske og steinerpedagogiske perspektiver utvikles og veves sammen. Den faglige bakgrunnen for samlingene blir gitt i temauken, og kunnskapen videreutvikles og fordypes i de årlige samlingene.
Temauken koster 1000 kr per deltaker (gratis for studenter ved Steinerhøyskolen), og dekker lunsj alle dager.
Vi gleder oss til å fordype dette viktige tema sammen med dere!
Parallelle verksteder:
- Duodji –Samisk håndverk med Karen Inga Eira, Samisk høgskole & Kirsten Borgnes, Steinerskolen i Bærum
- Duodji – Samisk håndverk med Máret Hætta, Samisk høgskole & Venta M. Gaarder, Steinerhøyskolen
- Samisk musikk og luohti/joik med Georg Buljo, musiker og gitarist
- Samiske fortellinger og luohti/joik med Mari Helander, kulturformidler og lærer & Gry Storsve Hundsnes, Steinerhøyskolen
- Krympekopp – trearbeid med Andreas Barsleth Nilsen, Steinerhøyskolen
- Tilnærming til samisk samtidskunst gjennom billedpresentasjon og eget arbeid – Søm og trykk med Sidsel Hovland og Ingvild T.N. Skeie, begge fra Steinerhøyskolen
Deltakerne velger én arbeidsgruppe som de følger alle dagene. Gruppe velges ved påmelding.
Bokbad på Steinerhøyskolen: Den kontemplative pausen med forfatter Christian Egge
Bademestre: Lisa Bonnár Stjernø og Terje Sparby
Moderator: Frode Barkved
I boken Ekko (2021) skriver Lena Lindgren at et karakteristisk trekk ved vår tid er at hjernene våre har blitt gjenstand for høyteknologisk konkurranse mellom selskaper som lever av oppmerksomheten vår og har spesialkompetanse på å fange sansene våre.
Hvordan kan mennesket ta tilbake tiden, finne indre ro og kraft til å mestre de mange utfordringer livet stiller oss?
Dette er ett av flere spørsmål som Christian Egge berører i boken «Den kontemplative pausen». Foruten å sette stillhet og kontemplasjon i et kulturhistorisk perspektiv, stiller han også spørsmål til filosofer og pedagoger om hvordan vi i vår tid kan finne en ny tilgang til dette, både som lærere, som studenter og skoleelever.
Hjertelig velkommen til bokbad på Steinerhøyskolen! Arrangementet er gratis og åpent for alle.
Kunst- og håndverkstevne på Steinerhøyskolen
Velkommen til dere som jobber i barnehage eller skole, er studenter på Steinerhøyskolen, eller bare har lyst til å være med på en morsom verksted-sammenkomst på Steinerhøyskolen.
Som tidligere blir dette dugnadsbasert; det vil si at bidragsytere stiller gratis. Kursavgiften er satt til kr. 1000 (kr.500 for studenter) og inkluderer mat og materiell samt reiseutgifter til kursholdere. Vipps til 474 02 474.
Det er bindende påmelding innen 26.februar til marketa.valen@askersteinerskole.no
Se hele programmet HER!
ELLEN BRØSKE ● HENRIK THAULOW ● KIRSTEN BORGNES ● MARKÉTA VALEN ● ODD LINDBRÅTEN ● SIDSEL HOVLAND
Introduksjonskurs i steinerpedagogikk
1. mars: kurset er nå fullt denne våren.
Velkommen til bokbad på Steinerhøyskolen
«Lek i tidlig barnealder gir det beste grunnlaget for senere læring og vekst, og vi vet at leken er små barns foretrukne læringsform.» (Lunde & Brodal, 2022)
12. desember kl. 13.00-14.30 inviterer Steinerhøyskolen til bokbad. Da kommer forfatterne av boka Lek og Læring i et nevroperspektiv, hvordan gode intensjoner kan ødelegge barns lærelyst (Universitetsforlaget, 2022) til Steinerhøyskolen.
Lege og journalist Charlotte Lunde og hjerneforsker Per Brodal belyser i denne boka grunnleggende betingelser for læring og løfter fram lekens betydning i barndommen. Forfatterne peker på hvordan forhold i skole og samfunn kan bidra til å svekke lærelysten og øke stressnivået hos barn. De er spesielt opptatt av hvordan barns mulighet for lek er vesentlig redusert de senere årene som følge av seksårsreformen, læringstrykk i barnehage og skole og mer voksenstyrte aktiviteter i fritiden.
Forfatterne presenterer boka i samtale medførstelektor Frode Barkved og tar imot spørsmål fra salen.
Vi ønsker studenter, lærere, barnehagelærere, foreldre og andre interesserte hjertelig velkommen!
Bokbadet livestreames på Zoom, klikk her for å delta.
Meeting ID: 831 0247 9098
Passcode: Ve3J20
Arrangementet er gratis.
Samling for nyutdannede steinerskolelærere
Oslo kulturnatt 2022
Oslo kulturnatt 2022 går av stabelen fredag 16. september. Steinerhøyskolen holder åpent hus og deltar med hele 10 arrangementer i år - velkommen innom oss!
Peer Gynt - avgangsstudentenes festforestilling
Høyskolens avgangsstudenter på lærer- og barnehagelærerutdanningene avslutter utdanningen i god tradisjon; et felles kunstprosjekt. I år er prosjektet en oppsetning av nasjonaleposet Peer Gynt og i regi av høyskolens professor Even Lynne. Dette blir en opplevelse med mange overraskelser - velkommen!
"Dette: Å være i livet" - Steinerhøyskolens temauke 2022
Velkommen til Steinerhøyskolens temauke. Årets tema er "Dette: Å være i livet".
Praktisk kunnskap i skole og utdanning
I dagens samfunn har vi stor tilgang på informasjon og faktuell kunnskap. Likevel er vår evne til å omsette kunnskap i handling ofte fraværende. Hvordan kan vi ruste barn og unge til å stå i livet, som handlende individer, som deltagere i fellesskapet og som en del av naturen?
I årets temauke setter vi søkelyset på begrepet praktisk kunnskap. Hvordan kan vi forstå praktisk kunnskap, og hva innebærer det i lys av steinerpedagogikkens idé om undervisning som kunst og lærerens frihetsrom. Hvordan kan vi arbeide med denne kunnskapsformen i steinerpedagogikken?
Gjennom temaukens fire dager skal vi undersøke begrepet praktisk kunnskap og utdanningens oppdrag gjennom forelesninger, samtaler og kunstnerisk og praktisk arbeid.
Foredragsholdere er Markus Lindholm, Karina Skilbrei, Josefin Winther, Stein Førde, Synne Myrebøe, Bernt Gustavsson, Eli Tronsmo og Frode Barkved.
Praktisk-kunstneriske arbeidsgrupper ved:
Trommesirkel — Den gode groove som møtested for individ og fellesskap. (Lars Kolstad)
Modellering — Formkraft, livskraft, løftekraft: vi utforsker leire. (Odd Lindbråten)
SMIE — Å være i elementene. (Henrik Thaulow)
Muligheter i bivoks (Venta Gaarder)
Eurytmi — Hvem, om ikke du, skal bevege verden med trinn ingen har danset før? (Gudrun Sanden)
Alle deltagere må melde seg på praktisk-kunstnerisk arbeidsgruppe innen torsdag 28. april. Dem som ikke har meldt seg på innen da, vil bli plassert på grupper hvor det fremdeles er ledige plasser. Påmelding sendes til Kyra.Kleinstapel@steinerhoyskolen.no.
Temauken er åpen for alle interesserte. Påmelding sendes til Kyra.Kleinstapel@steinerhoyskolen.no.
Se programmet her: Steinerhøyskolens Temauke 2022.
Online Admission Talk – Master Programme in Waldorf Education
Master Programme in Waldorf Education
- Educational Research
- Nature, Ecology, and Sustainability
This international, 3-year, part-time degree provides educators with updated knowledge, fresh inspiration and new tools. Students conduct self-chosen research projects.
Join our online introduction on March 23rd, 13:00–14:00 (CET). Learn all about the degree, meet students and lecturers, and ask questions.
Welcome on Zoom (Meeting ID: 9949 7255 4525). No registration is needed.
Read more about this study: Master Programme in Waldorf Education.
Informasjonsmøte om bachelorgrad i sosialpedagogikk
Vi inviterer til informasjonsmøte om bachelorgrad i sosialpedagogikk.
Til høsten starter vi opp med et nytt studentkull og 1. februar åpner søknadsportalen.
Dette møtet er for mennesker som er nysgjerrige på studiet og ønsker å få vite mer. Det vil være mulighet for å stille spørsmål.
Møtet foregår på Zoom. Følg linken og bruk passord til å komme inn på møtet.
Informasjonsmøte om bachelorgrad i sosialpedagogikk
Meeting ID: 834 4880 2831
Passcode: sosped
Foredragskveld med Synne Myrebøe
Vi inviterer til foredragskveld med Steinerhøyskolens Synne Myrebøe.
Synne er idéhistoriker med fordypning i pedagogisk filosofi og utdannelseshistorie. Hennes arbeid har kretset rundt hvordan man historisk og filosofisk har sett på utdannelsens etiske og politiske dimensjoner.
Tema for kvelden er danning og politikk. På hvilke måter er danningen politisk? Hvilken rolle har danningsbegrepet i dag, og hvordan kan vi tenke danning på ulike måter?
Foredraget foregår i Steinerhøyskolens aula. Gratis inngang.
Foredragskveld med Terje Sparby
Vi inviterer til foredragskveld med Steinerhøyskolens professor, Terje Sparby.
Terje er filosof, og hans hovedområde innenfor forskning er tysk idealisme, bevissthetsforskning, fenomenologi, førstepersonsmetoder, antroposofi og meditasjon.
Tema for kvelden:
“Terskelens vokter” er et sentralt begrep i Steiners antroposofi. Hva betyr dette begrepet? Hva vil det si å erfare terskelens vokter? Disse spørsmålene behandles i sammenheng med et forsøk på å avklare hva en historisk og systematisk steinerforskning kan bety i dag.
Foredraget foregår i Steinerhøyskolens aula, og er gratis. Velkommen!
Forskningskveld på Steinerhøyskolen
Velkommen til forskningskveld på Steinerhøyskolen
Steinerhøyskolen driver med forskning innenfor mange felt relatert til steinerpedagogikk: Pedagogikk, filosofi, naturfag, musikk, kunst, spiritualitet og idehistorie. Vi har mange ansatte med meget høy forskningskompetanse. Steinerhøyskolens ansatte publiserer i nasjonale og internasjonale anerkjente vitenskapelige tidsskrifter. Samtidig som mange deltar innenfor forskning på steinerpedagogikk. Sammen med Alanus Høyskolen driver Steinerhøyskolen eksempelvis tidsskriftet Research on Steiner Education. Det blir mange korte presentasjoner av pågående prosjekter og anledning til å komme i kontakt med Steinerhøyskolens forskere.
Dersom du ønsker kunnskap om hva som skjer innen forskning på Steinerhøyskolen, så hjertelig velkommen til forskningskvelden!
Oslokursene 2021 (digitalt)
Grunnkurs i steinerpedagogikk 2021, uke 30, 26. - 30. juli
Grunnkurs i steinerpedagogikk retter seg mot nye lærere, vikarer og assistenter. Kurset gir en innføring i grunntankene i det metodiske, og på det enkelte klassetrinn og hvordan læreplanen er lagt opp. I tillegg blir det øvelser i maling og eurytmi.
Grunnkurset arrangeres med direktesendte digitale økter mandag til fredag fra 9.00 til 14.45. De erfarne pedagogene Gudrun Sanden, Siri Gossé og Solvita Mellenberga innleder, underviser og har arbeids- og samtalegrupper denne uken. Grunnkurset vil ikke bli tatt opp, og deltakelse krever digital tilstedeværelse i denne uken. Alle deltakere får kursbevis etter gjennomført kursuke.
Frist for påmelding er 22. juni! Lenke til påmelding.
Påmeldte får tilsendt link til kurset i uke 29. Vi ber om at påmeldte som allikevel ikke kan delta gir beskjed til oss. Dette av hensyn til gruppeinndeling og gjennomføring.
Oslokurset 2021, uke 30 - 32
Oslokurset er spesielt rettet mot steinerskolelærere, men det er også godt egnet for alle pedagoger som vil lære mer om de steinerpedagogiske ideer, fagdidaktikk og praksis.
I programmet finner du et stort tilbud av kurs som dekker de fleste fag i grunnskolen, og fire kurs for lærere på videregående. Det er i tillegg et utvalg praktiske og kunstneriske kurs. Se programmet og kursoversikten.
Oslokurset arrangeres i år som et webinar som består av:
- Forhåndsinnspilte filmer og foredrag som kan sees på nett fra uke 30 til og med uke 32
- Daglige direktesendte morgenforedrag i uke 31: Ideer til nysgjerrighetspedagogikk ved Markus Lindholm
- Enkelte emner tilbys som online kurs
- Digitale samtalegrupper arrangeres hver dag i uke 31
- Daglig digital kafé for å møte andre deltakere
- Mapper med artikler, kilder og inspirasjon til videre arbeid som kan lastes ned
Den digitale gjennomføringen åpner for deltakelse i flere kurs men krever at deltakerne setter av tid til å se innledninger, filmer og lese materiellet tilhørende kursene før de deltar i de digitale samtalegruppene som hører til de fleste av kursene. Samtalegruppene ledes av foredragsholder i hvert kurs.
For kursene for videregående trinn og for noen av de praktiske og kunstneriske fagene arrangeres det ikke samtalegrupper.
Påmelding skjer i to runder. Først melder du deg på Oslokurset innen 22. juni her: Lenke til påmelding.
Etter at påmeldingsfristen er gått ut 22. juni, får alle påmeldte tilsendt mer informasjon og påmeldingsskjema til samtalegruppene. Alle påmeldte får tilsendt individuell innlogging til nettportalen.
Steinerhøyskolen har fått støtte til kursrekkene gjennom den statlige satsningen Dekomp – desentralisert kompetanseutvikling. Årets kurs tilbys derfor gratis, men påmelding innen fristen er avgjørende.