Konferanse: Farlig barndom

Tirsdag 28. november 2023 kl. 9-15
Se arrangementet på facebook

Bidragsytere

Josefin Winther, Eivor Evenrud, Kadra Yusuf, Andreas Barsleth, Ellen Beate Sandseter, Gry Hundsnes og Lars Wegge.

Ingen lærer å svømme på land. Skal man lære det, må kroppen være under vann og omplasket av bølger. Å lære å svømme er risikabelt. Men det gjelder all annen læring, også. Å lære er å gi slipp på tryggheten og gi seg usikkerheten i vold.

Men hva skjer når barnehager polstres med gummimatter, når Netflix advarer om bruk av vold og rusmidler i filmer, når lærere må fylle ut kontrollskjemaer etter hver time og studenter trenger safespace mot støtende utsagn?

Lærere klager over elever som blir stadig mer redde for å gjøre feil, og næringslivsledere snakker om bomullsbarn, som mangler evne til risikovurdering i profesjonsutøvelsen. Så en risikofri oppvekst er neppe noe egentlig mål. Livsmestring avhenger av risikable grenseerfaringer.

Konferansen undersøker verdien av risiko og risikabilitet i barndom og oppvekst. Fagfolk og eksperter gir fra ulike ståsteder perspektiver til emnet, og innleder til debatter i plenum.

9.00–9.45
Josefin Winter: Skjønnheten i den pedagogiske risiko

10.00–11.15
Eivor Evenrud: Risiko i skole og oppvekst