Steinerhøyskolens organisasjon
Steinerhøyskolen er organisert som en stiftelse og ledes av et styre. Øvrige nemnder og utvalg er med på å trygge god kommunikasjon og utvikling i virksomheten.
Steinerhøyskolens styre
Styret er Steinerhøyskolens øverste organ. Styret står ansvarlig for at Steinerhøyskolen arbeider systematisk for å oppfylle sitt formål, ivareta steinerpedagogisk egenart og oppnå overordnete mål. Samtidig skal styret sørge for at høyskolen har en sunn økonomi.
Styret har syv-åtte medlemmer hvorav minst to skal være fra høyskolens ansatte, minst to eksternt rekrutterte medlemmer, minst to representanter fra samarbeidspartnere og en studentrepresentant med vara som velges av studentrådet for ett år av gangen.
Læringsmiljøutvalg (LMU)
Styret har det overordnete ansvaret for at læringsmiljøet ved Steinerhøyskolen er fullt forsvarlig ut fra en samlet vurdering av hensynet til studenters helse, sikkerhet og velferd, se lov om universiteter og høyskoler, kapittel 10.
LMU har ansvar for å sikre at Steinerhøyskolen arbeider kontinuerlig og systematisk for å ivareta studenters rett til et læringsmiljø som tilfredsstiller fysiske og psyko-sosiale behov. LMU ved Steinerhøyskolen rapporterer direkte til styret.
Sammensetning
LMU skal være sammensatt av et likt antall representanter fra studentene og fra høyskolens medarbeidere. Det er studentrådets ansvar at det årlig velges studentrepresentanter til læringsmiljøutvalget. Høyskolens medarbeiderrepresentanter i LMU skal godkjennes av høyskolekollegiet. Blant høyskolens medarbeidere skal ledelse og medarbeidere være likt representert.
Oppgaver
Utvalget skal:
- holde tett kontakt med studenter og medarbeidere om spørsmål som angår studentenes sikkerhet og velferd.
- innhente informasjon fra relevante fagmiljøer og gjøre seg kjent med eksterne krav og aktuelle evalueringer som er gjort av studenter.
- holdes orientert av høyskolens ledelse om klager og om eventuelle pålegg, eksempelvis fra NOKUT, Arbeidstilsynet, klagenemnda eller lignende. LMU kan avgi uttalelser i slike tilfeller.
- delta i planlegging og oppfølging av tiltak for bedre læringsmiljø.
- bidra til å styrke det sosiale miljøet ved høyskolen.
- følge opp kvalitetsplanen ved å forberede og gjennomføre spørreundersøkelser angående studiekvalitet og læringsmiljø i samarbeid med Studiekvalitetsutvalget (SKU), utforme rapport og foreslå tiltak som overleveres høyskolens ledelse.
- følge opp kvalitetsplanen og avgi en årlig rapport over arbeidet til styret som gir:
- en vurdering av fysisk og psykisk læringsmiljø.
- en vurdering av situasjonen til lokaler, utstyr og infrastruktur.
- en oversikt over gjennomførte og foreslåtte tiltak for å ivareta og forbedre læringsmiljøet.
Utvalget ledes vekselvis av en representant fra studentene og en representant fra høyskolens medarbeidere med en varighet på et år av gangen. Representantene velges for to år av gangen (studenter velges for et år).
Studiekvalitetsutvalg (SKU)
Studiekvalitetsutvalget ved Steinerhøyskolen er rådgivende for rektor i saker som omhandler utdanning og utdanningskvalitet, og har beslutningsmyndighet i enkelte saker som beskrevet i mandatet. Utvalget er også ansettelsesutvalg ved Steinerhøyskolen.
Utvalget har tilsynsoppgaver, samt strategiske og administrative oppgaver.
Utvalgets medlemmer skal formidle studiekvalitetsutvalgets forventninger og standarder til sine fagmiljøer og bidra aktivt for å fremme kvalitetskultur og kvalitetsarbeid knyttet til utdanningsvirksomheten.
Mandat
Studiekvalitetsutvalget skal:
- Sikre at høyskolens studieplaner, undervisningsvirksomhet og vurderingsordninger er i samsvar med lover, forskrifter og regelverk. Dette skjer gjennom gjennomgang av studieledernes årsrapporter og eksamensrapporter.
- Føre tilsyn med utdanningskvaliteten, og fremme utdanningskvalitet i høyskolens studietilbud gjennom periodisk evaluering og (etter institusjonsakkreditering) reakkreditering av studietilbud.
- Påse at høyskolen har et tilfredsstillende system for og systematisk arbeid med utdanningskvalitet som er forankret i hele organisasjonen, herunder evalueringsverktøy, evalueringsresultater, analyser og vurderinger.
- Gjennomføre årlig studentundersøkelse om studiekvalitet.
- Utarbeide rulleringsordning for periodisk evaluering og påse at denne følges.
- Bidra til at utdanningsvirksomheten er i tråd med høyskolens strategiplan.
- Være rådgivende for rektor i saker som gjelder høyskolens utdanningsvirksomhet.
- Være drøftingsarena for strategiske utdanningsfaglige problemstillinger og gi råd om hvordan høyskolen best kan holde høy kvalitet på utdanningsvirksomheten.
- Drøfte utvalgets mandat én gang pr år.
Studiekvalitetsutvalget kan opprette andre underutvalg eller komiteer for å ta seg av særskilte oppgaver.
Studiekvalitetsutvalget har beslutningsmyndighet i følgende saker:
- Studiekvalitetsutvalget er delegert myndighet fra høyskolestyret til å akkreditere alle studietilbud som høyskolen selv kan akkreditere.
- Studiekvalitetsutvalget skal nedsette sakkyndig komité for akkreditering og etablering av nye studietilbud med omfang over 60 studiepoeng.
- Studiekvalitetsutvalget skal, etter innstilling fra rektor, godkjenne studieplanen ved etablering eller reakkreditering av studietilbud på et omfang opptil 60 studiepoeng.
- Ved opprettelse av nye studietilbud på omfang over 60 studiepoeng, og ved nedleggelse av studietilbud på omfang over 60 studiepoeng skal studiekvalitetsutvalget, ved rektor, innstille saken for styret. Beslutning om opprettelse og nedleggelse fattes av styret.
- Studiekvalitetsutvalget beslutter om en periodisk evaluering er godkjent etter å ha behandlet komiteens evalueringsrapport, samt studieleders oppfølgingsplan for tiltak, tidsplan og ansvarsfordeling. Etter en institusjonsakkreditering vil en godkjent periodisk evaluering innebære at studietilbudet er reakkreditert.
Sammensetning
Studiekvalitetsutvalget oppnevnes av rektor og har følgende sammensetning:
- Leder (rektor eller forskningsleder)
- 3 faglige medarbeidere (fortrinnsvis med høyskolelektorkompetanse, førstekompetanse og professorkompetanse)
- 1 studieleder (velges av ledergruppen)
- 2 studenter (velges av studentrådet)
- 1 eksternt medlem (med lang erfaring fra høyskole/pedagogikk)
- Sekretær (fra studieadministrasjon)
Medlemmer sitter for en periode på 2 år (studenter for 1 år).
Er rektor leder, har forskningsleder møte- og talerett. Er forskningsleder leder av utvalget, har rektor møte- og talerett.
Utvalget kan innkalle personer som ikke er medlemmer av utvalget, til drøfting av bestemte saker.
Møtevirksomhet
Det avholdes minimum 4 møter hvert studieår.
Hvert år møter utvalget læringsmiljøutvalget.
Sentrale styringsdokumenter: universitets- og høyskoleloven, kvalitetsforskriften, studietilsynsforskriften, Steinerhøyskolens egen forskrift, kvalitetssikringssystem og strategiplan.
Skikkethetsnemnd
Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket til yrket som grunnskolelærer eller barnehagelærer, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering. Skikkethetsnemnda skal avgi en innstilling til styret etter behandling i skikkethetsnemnda. Styret skal fatte vedtak i saken. Forvaltningslovens regler om saksbehandling kommer til anvendelse ved særskilt skikkethetsvurdering.
Medlemmer oppnevnes for tre år av gangen. Studentrådet velger to studentrepresentanter som oppnevnes for ett år. Faglig leder for avdeling eller fakultet eller tilsvarende funksjon, er nemndas leder.
Minst to tredjedeler av nemndas medlemmer skal være til stede ved saksbehandlingen.
Styret oppnevner en ansatt ved institusjonen som institusjonsansvarlig for skikkethetsvurderingen. Institusjonsansvarlig kan oppnevnes blant skikkethetsnemndas medlemmer.
Nemnd for studentsaker
Universiteter og høyskoler skal opprette en nemnd for studentsaker, se Lov om universitet og høyskoler, § 5-1, som skal behandle klager over enkeltvedtak og, etter styrets bestemmelse, andre klagesaker for studentene. Nemnda skal ha fem medlemmer med personlige varamedlemmer. To av medlemmene skal være studenter. Styret skal oppnevne nemnd for studentsaker etter innstilling fra studentråd og forvaltning.
Studentombud
Et studentombud er en uavhengig og nøytral person som bistår med å løse problemer og gi en konfidensiell og uformell gjennomgang av ulike alternativer i en sak. Studentombudet skal se til at saker som gjelder studenter blir rettmessig behandlet.
Fridtjof Piene Gundersen er studentombud for Steinerhøyskolen.
Fridtjof Piene Gundersen
Holbergs plass 4
0166 OSLO
Tel: 952 40 263, e-post: fridtjof@advokatpiene.no
Studentombudets oppgaver:
Studentombudet ved Steinerhøyskolen skal være en uavhengig bistandsperson overfor studentene. Studentombudets virksomhet omfatter forhold knyttet til studiesituasjonen hvor en student opplever å være i en formell eller prosedyremessig gråsone og/eller mener det er begått feil eller urett i saken fra Steinerhøyskolens side.
Studentombudet skal gi studentene råd om hva de kan og bør foreta seg for å ivareta sine interesser. Studentombudet skal bidra til at saker løses nærmest der de oppstår, dvs. på lavest mulig nivå i organisasjonen.
Studentombudet skal påse at sakene får en forsvarlig og korrekt behandling og skal ha et særlig fokus på studentenes rettigheter og likebehandling.
Studentombudet har selv ikke myndighet til å avgjøre saker, og er heller ikke klageinstans for saker som allerede er avgjort av beslutningsorganer ved Steinerhøyskolen.
Studentombudet skal alltid gi en begrunnelse når ombudet avslår å bistå i en sak. Avslaget kan ikke påklages.
Studentombudet kan ta opp saker på eget initiativ for å sikre rettssikkerheten til studentene.
Saker om f.eks. Lånekassen eller Studentsamskipnaden faller utenfor studentombudets oppgaver. Studentombudet tar heller ikke stilling til faglige spørsmål. Studentombudet kan ikke opptre som fullmektig for studenten, dvs. representere studenten som part i en sak.
Informasjonsplikt
Generelt skal Studentombudet aktivt informere om sin funksjon til Steinerhøyskolens studenter og studenttillitsvalgte.
Rapportering
Studentombudet skal årlig rapportere om sin virksomhet til rektor ved at det utarbeides årsrapporter. Årsrapporten skal legges fram for LMU og Steinerhøyskolens styre som orienteringssak. Studentombudet skal orientere rektor fortløpende om spesielt alvorlige saker, eller saker som er av prinsipiell betydning.
Taushetsplikt
Studentombudet har taushetsplikt etter forvaltningsloven §13 om forhold hun/han blir kjent med gjennom sitt virke.
Studentombudet har bare innsyn i taushetsbelagte opplysninger i den grad studenten det gjelder har gitt samtykke til innsyn.
Spørsmål om innsyn i saker hos studentombudet følger reglene i offentleglova (lov 19. mai 2006 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd).