Steinerskolen ble grunnlagt i 1919 som en reaksjon på 1. verdenskrig og kan ses som en forgjenger til Theodor Adornos oppfordring etter 2. verdenskrig: Pedagogikkens fremste oppgave må være å forhindre at denne katastrofen noensinne gjentar seg. Er steinerskolens dannelsesideal fredsskapende, eller fremstår den snarere som elitistisk kulturkonservatisme? Vektleggingen av moralsk fantasi og pluralistisk identitetsdannelse er fredsorienterende innslag i steinerpedagogikken, men er de didaktisk presente og blir de diskutert steinerpedagoger imellom? Et vesentlig spørsmål er dessuten: - Har vi virkelig tid til å danne og utdanne når verden brenner? Krever ikke en dramatisk verdenssituasjon med massive utfordringer og lidelser, en mer revolusjonær holdning? Disse spørsmålene er temaet for foredraget.
Ruhi Tyson, født 1978, gikk på Steinerskolen (Kristofferskolan) og utdannet seg deretter til bokbinder. Parallelt med dette har han et akademisk grunnstudium som senere førte til en avhandling ved universitetet i Stockholm, om yrkesdannelse, (The rough ground - narrative explorations of vocational Bildung and wisdom in practice, 2017). Han er førstelektor ved sistnevnte universitet og siden 2011 har han dessuten arbeidet og undervist ved Waldorflärarhögskolan i Stockholm.
Foredraget er gratis og åpent for alle.