Opptaket vårt åpner:
.
Om du ønsker kan vi sende deg en påminnelse dagen opptaket åpner, så har du en mindre ting å tenke på.
The admission portal opens:
If you wish, we can send you a reminder the day the portal opens, so you have one less thing on your mind.
Våre tilbud innenfor kunst og håndverk henvender seg til deg som...
Er du interessert i kunst og spiritualitet? Ønsker du å finne nye kilder i deg selv som pedagog? Vil du inn i et arbeid som vekker eksistensiell glød og flytter grensene for det du vanligvis opplever i undervisningssammenheng?
I dette emne tar Steinerhøyskolen deg med på en reise der du gjennom prosjekter og øvelser lærer hvordan kunstnerisk praksis kan bli en døråpner for åndelig erfaring og personlig utvikling. Prosessene du inviteres inn i baserer seg på opplevelser som skapes både individuelt og i fellesskap rundt følgende temaer:
Det gruppedynamiske arbeidet i emnet baserer seg på ideene til Joseph Beuys om sosial skulptur og vil innebære utradisjonelle og utfordrende arbeidsmåter som kunstneriske nattprosjekter, gruppemeditasjon, skogsvandring og arbeid med symboler og seremonier.
Emnet passer både for profesjonelle kunstnere, kunstpedagoger og mennesker med interesse for spiritualitet og indre arbeid.
Sentralt i emnet står pedagogiske formgivingsøvelser, samt billedkunstfagenes betydning i steinerpedagogikken. Gjennom teoretiske forelesninger og praktiske øvelser utvikler du kunnskaper og ferdigheter innenfor kunstpedagogikk og -didaktikk, formgiving og modellering. Læreplanens intensjoner for elevenes danning og faglige vekst gjennom skoleløpet behandles ut fra et billedkunstfaglig perspektiv. I emnet gjennomgås og utvikles konkrete undervisningsopplegg som gir deg erfaring med planlegging og utprøving av undervisning og tverrfaglige prosjekter.
Grunnlaget for eget skapende arbeid møter du i undervisningen gjennom:
Studiet har som mål å danne studentens kunstneriske, didaktiske og pedagogiske ferdigheter i modellering, samt gi forståelse for fagområdet i skole og samfunn.
Grunnleggende teknikker innenfor form, formprinsipper og modellering som egner seg i skolesammenheng står sentralt i studiet, og det vektlegges at studenten oppnår god forståelse for det prosessuelle i et kunstnerisk arbeid.
Sanseerfaringer, eksperimentering og gjentakende kunstneriske øvelser som engasjerer både følelser og vilje er viktige steg til dypere kunnskap og læring i steinerpedagogikken. Gjennom egen kunstnerisk erfaring og refleksjon stimuleres evnen til å veilede elever i deres kunstneriske prosesser.
Hovedtrekkene i undervisningen er:
Sentralt i emnet står pedagogiske form- og fargeøvelser, samt billedkunstfagenes betydning i steinerpedagogikken. Gjennom teoretiske forelesninger og praktiske øvelser dykker du ned i kunstpedagogikk og -didaktikk, form og farge. Du utvikler dine kunnskaper og ferdigheter i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning, samt til vurdering og veiledning av elever. Læreplanens intensjoner for elevenes danning og faglige vekst gjennom skoleløpet behandles ut fra et billedkunstfaglig perspektiv. I emnet gjennomgås og utvikles konkrete undervisningsopplegg som gir deg erfaring med planlegging og utprøving av undervisning og tverrfaglige prosjekter. Presentasjon og formidling av eget visuelt utrykk vektlegges.
Hovedtrekkene i undervisningen er:
Steinerhøyskolen praktiserer lokalt opptak. Søknader som kommer inn etter fristen 15. april vil bli vurdert så lenge vi har ledige plasser – kontakt oss gjerne.
Opptakskravet til emnene innenfor kunst- og håndverk er generell studiekompetanse.
Steinerhøyskolens videreutdanningstilbud kan kvalifisere for søknad om lån og stipend i Lånekassen eller kompetansehevingsmidlerfor lærere og barnehagelærere gjennom Utdanningsdirektoratet (søknadsfrist 1. mars). NB: Det er kun søkere som har en grunnutdanning fra før som kan søke kompetansehevingsmidler gjennom Utdanningsdirektoratet.
Det er mulig å søke ett eller to emner i løpet av studieåret, og ett emne per semester. Undervisningen er samlingsbasert og omfatter tre uker mandag-fredag for hvert emne.
Ukene er med forbehold om endringer.