Josefin Winther er førstelektor i steinerpedagogikk og antroposofisk sosialpedagogikk. Hun er også aktiv som låtskriver og artist, forfatter og foredragsholder. Winther har master i historie fra Universitet i Bergen, og master i pedagogikk fra Steinerhøyskolen. I tillegg har hun utdanning fra Steinerhøyskolen i pedagogikk og elevkunnskap, og modellering.
Winther har arbeidet som lærer ved helsepedagogisk videregående trinn ved Steinerskolen på Skjold i 20 år med ungdommer som har behov for omfattende støtte i skolehverdagen. På Steinerhøyskolen leder hun bachelorgraden i sosialpedagogikk. Hennes pedagogiske inspirasjon og hovedvirke ligger i utviklingen av pedagogisk praksis som imøtekommer og kultiverer forskjellige menneskelige kvaliteter og kunnskapsformer, både intellektuelle, praktiske og intuitive.
Som utøvende kunstner har hun gitt ut syv album og en bok, og turnert mye både i Norge og utland. Som skribent og foredragsholder har hun fokus på å utfordre det rådende kunnskapssynet, å inspirere til pedagogisk innovasjonsarbeid og å realisere visjonen om en inkluderende skole. Totaloversikt over musikk, bokutgivelse og tekst finnes på www.josefinwinther.com.
Josefin Winther is an associate professor in Waldor pedagogy and anthroposophical social pedagogy. She is also active as a songwriter and artist, author and speaker. Winther has a master's degree in history from the University of Bergen, and a research based master's degree in education from the Rudolf Steiner University College in Oslo.
Winther has 20 years of experience from special needs education, teaching young people in need of extensive support in everyday school life. At RSUC she leads the bachelor's degree in social pedagogy. Her pedagogical inspiration and main work lies in the development of pedagogical practices that accommodate and cultivate different human qualities and forms of knowledge, both intellectual, practical and intuitive.
As a performing artist, she has released eight albums and a book, and toured extensively both in Norway and abroad. As a writer and speaker, she focuses on challenging the prevailing view of knowledge, inspiring pedagogical innovation and realizing the vision of an inclusive educational system. A complete overview of music, books and articles can be found at www.josefinwinther.com
2024 – Steiner Studies - «From confession to self-knowledge. Singing as a connection between religious experiences, artistic activity, and self-knowledge» Link
2023 – Prima Educatione - «The Teacher as an Artist: Perspectives on the Role and Qualities of theTeacher as an Artist in the Age of Change and Instability» Link
2022 – RoSE - «Trust the process, surrender the outcome. Diversity in education. One teacher’s journey through an action research project about diversity, the role of arts and facilitation» Link
2022 - Libra - «Kjærlighet»
2021 - Libra - «Økofilosofi som samtidens religion»
2020 - Bergens Tidende - «La oss gripe denne våren» Link
2020 - Bergens Tidende - «Ikke-tid» Link
2020 - Bergens Tidende - «Det var en gang et menneske» Link
2020 - Mennesket - «Det viktigste vi kan lære barna, er håp» Link
2020 - Mennesket - «Barn skal elske verden, voksne skal elske mennesket» Link
2019 - Bergens Tidende - «Må jeg forandre verden hver gang jeg skal på do?» Link
2019 - Mitt skip er lastet med - «Forbilde»
2019 - Bergens Tidende - «Det viktigste vi kan lære barna, er håp» Link
2018 - Bergens Tidende - «Det er ikke deg det er noe galt med» Link
2018 - Mennesket - «Musikkterapi som bærende fellesskap» Link
2018 - Steinerskolen - «Kjønn og identitet» Link
2013 - Bergens Tidende - «Jeg er fienden. Jorden er min slave.» Link
2013 - Bergens Tidende - «Er vinnerne verdt taperne?» Link
2016 - Bergens Tidende - «Trygghetstyranniet» Link
2017 - Bergens Tidende - «Hva haster sånn?» Link
2022 - Masteroppgave Steinerhøyskolen - «Trust the process, surrender the outcome. Diversity in education» Link
2019 - Bacheloroppgave Steinerhøyskolen - «Tregreningen i norske steinerskoler - 100 år senere» Link
2011 - Masteroppgave Universitetet i Bergen - «Etnopsykiatri (1930-1960) Progresjon, reaksjon, paradox» Link