Etterutdanning - ikke studiepoenggivende

Pilotprosjekt: Inkludering i høyere utdanning

Steinerskolens pilotprosjekt er et aksjonsforskningsprosjekt om inkludering i høyere utdanning. Vi utforsker hvordan vi kan skape meningsfulle undervisningsmoduler for alle mennesker som ønsker å ta del i høyere utdanning.

Hva lærer du?

Learning outcomes

Hva lærer du?
Learning outcomes

Studiets oppbygning

Program structure

Studiets oppbygning
Program structure

I studieåret 2025-2026 tilbyr vi to moduler i regi av prosjektet, og ønsker både tidligere studenter og nye studenter varmt velkommen. I høstsemesteret i uke 45 og 46 tilbyr vi modulen Sansning og sanseerfaring — Fellesskap og individualitet i lys av kunst- og kulturhistorie. Denne modulen er en del av andre studieår på bachelorgraden i sosialpedagogikk, og undervisningen vil foregå sammen med studentene i denne gruppen. I vårsemesteret i uke 5 og 6 tilbyr vi modulen Kommunikasjon og veiledning. Denne modulen er en del av fjerde studieår og undervisningen vil foregå sammen med studentene i dette kullet. Du kan lese mer om innholdet i modulene i studieplanen.

Man kan melde seg på begge eller én av disse modulene. Man kan velge om man vil delta i begge undervisningsukene, eller bare én. Hvis man bare skal delta på én uke, er det anbefalt å delta i den andre av de to ukene. Det vil si uke 46 i høstsemesteret og uke 6 i vårsemesteret. Man kan altså delta i totalt fire undervisningsuker, eller bare delta på én uke. Studieavgift for én uke er 750,- Studenter må selve organisere reise og opphold.

I tillegg til de to modulene åpner vi følgende forelesninger i modul 5 opp for deltagelse:

Tirsdag 2. desember 09.00-11.45 Vergemålsloven

Onsdag 3. desember 09.00-11.45 Helse- og omsorgstjenesteloven

Torsdag 4. desember 09.00-11.45 CRPD — Konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne

1. studieår

Year 1

1. studieår
Year 1
Høstsemester
Fall term
Høstsemester
Fall term
No items found.
Vårsemester
Spring term
Vårsemester
Spring term
No items found.
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
No items found.

2. studieår

Year 2

2. studieår
Year 2
Høstsemester
Fall term
Høstsemester
Fall term
No items found.
Vårsemester
Spring term
Vårsemester
Spring term
No items found.
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
No items found.

3. studieår

Year 3

3. studieår
Year 3
Høstsemester
Fall term
Høstsemester
Fall term
No items found.
Vårsemester
Spring term
Vårsemester
Spring term
No items found.
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
No items found.

4. studieår

Year 4

4. studieår
Year 4
Høstsemester
Fall term
Høstsemester
Fall term
No items found.
Vårsemester
Spring term
Vårsemester
Spring term
No items found.
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
No items found.

5. studieår

Year 5

5. studieår
Year 5
Høstsemester
Fall term
Høstsemester
Fall term
No items found.
Vårsemester
Spring term
Vårsemester
Spring term
No items found.
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
No items found.

Videre studier og jobb

Further studies and work

Videre studier og jobb
Further studies and work

Opptak og opptakskrav

Admission criteria

Opptak og opptakskrav
Admission criteria

Prosjektbeskrivelse

Våren 2024 startet Steinerhøyskolen opp pilotprosjektet Inkluderingi høyere utdanning. Prosjektet går nå inn i sitt tredje år, og vi fortsetter å arbeide for utviklingen av studietilbud som er tilgjengelige for flere mennesker med nedsatt funksjonsevne. Prosjektleder er Josefin Winther som også er studieleder for bachelorgraden i sosialpedagogikk. Det er moduler fra dette studiet som åpnes opp for søkere med nedsatt funksjonsevne. I den første fasen av prosjektet har tre moduler fra bachelorgraden i sosialpedagogikk hatt studentgrupper bestående av bachelorstudenter og deltagere i pilotprosjektet med nedsatt funksjonsevne. Det har blitt forsket på prosjektet og så langt har det blitt publisert to artikler på norsk og en fagfellevurdert artikkel på engelsk i tidsskriftet European Journal of Inclusive Education.

Steinerhøyskolen er stolt av å være den eneste institusjonen i den norske universitets- og høyskolesektoren med et slikt tilbud. I fortsettelsen vil vi arbeide for å belyse viktigheten av at flere studenter med nedsatt funksjonsevne får studiepoeng for sin deltagelse på lik linje med andre studenter. I den forbindelse arrangerer vi en fagkonferanse torsdag 23. oktober med bidrag fra Julia Wolfson, Josefin Winther og Inger Marie Lid. Denne er åpen for alle interesserte og finner sted på Steinerhøyskolen.

Påmelding

Søknadsfrist 1. oktober. For spørsmål og påmelding ta kontakt med studieleder Josefin Winther.

E-post: josefin.winther@steinerhoyskolen.no

Relevante dokumenter

Documents

Relevante dokumenter
Documents

Det er ikke knyttet noen dokumenter til dette studiet

There are no documents tied to this course

Det er ikke knyttet noen dokumenter til dette studiet
There are no documents tied to this course

For mer informasjon

More information

For mer informasjon
More information

Kontakt oss gjerne for å snakke om dine muligheter.

Do not hesitate to contact us if you have any questions or want to discuss your options.

Kontakt oss gjerne for å snakke om dine muligheter.
Do not hesitate to contact us if you have any questions or want to discuss your options.

Josefin Winther

Førstelektor
josefin.winther@steinerhoyskolen.no