Emner/Videreutdanning

Kunst og kunstpedagogikk

Våre tilbud innenfor kunst og kunstpedagogikk henvender seg til deg som:

  • ønsker kunstnerisk inspirasjon, fordypning og fornyelse
  • ønsker fordypning i kunstformidling, kunstpedagogikk og kunstfilosofi
  • har en interesse for spiritualitet og indre arbeid
  • ønsker å bli mer fortrolig med formidling av forming og maling og tegning ut fra steinerskolens fagplaner
  • er klasselærer eller faglærer

Hva lærer du?

Learning outcomes

Hva lærer du?
Learning outcomes

Kunst, spiritualitet og indre arbeid (nytt tilbud)

Er du interessert i kunst og spiritualitet? Ønsker du å utvikle nye ressurser i deg selv som pedagog? Vil du utforske hvordan kunst og indre arbeid kan utvide perspektivet på hva undervisning kan være?

I dette emnet får du arbeide gjennom prosjekter og øvelser som viser hvordan kunstnerisk praksis kan være en ressurs for både faglig og personlig utvikling. Prosessene du inviteres inn i, skapes både individuelt og i fellesskap rundt følgende temaer:

  • Kunstens åndelige dimensjoner – utforsket gjennom praktiske fordypningsøvelser og kunsthistoriske perspektiver.
  • Sang som uttrykk for selverkjennelse og indre utvikling
  • Meditasjon og indre arbeid
  • Live art-prosjekt – en undersøkelse av hvordan kunstneriske uttrykk kan åpne nye rom for refleksjon og erfaring

Det gruppedynamiske arbeidet i emnet bygger på kunstneriske prosesser slik som «sosial skulptur» og vil innebære utforskende arbeidsmåter som kan inkludere meditative øvelser, naturopplevelser og arbeid med arketypiske bilder.

Medvirkende pedagoger i emnet er, blant flere, Even Lynne, Marius Wahl Gran, Josefin Winther, Terje Sparby og Gry Storsve Hundnes.

Emnet passer både for kunstnere, pedagoger og mennesker med interesse for spiritualitet.

Kunsthåndverk

Sentralt i emnet står pedagogiske formgivingsøvelser, samt billedkunstfagenes betydning i steinerpedagogikken. Gjennom teoretiske forelesninger og praktiske øvelser utvikler du kunnskaper og ferdigheter innenfor kunstpedagogikk og -didaktikk, formgiving og modellering. Læreplanens intensjoner for elevenes danning og faglige vekst gjennom skoleløpet behandles ut fra et billedkunstfaglig perspektiv. I emnet gjennomgås og utvikles konkrete undervisningsopplegg som gir deg erfaring med planlegging og utprøving av undervisning og tverrfaglige prosjekter.

Grunnlaget for eget skapende arbeid møter du i undervisningen gjennom:

  • Arbeid med ulike materialer (jern/kobber, tre, tekstil, papirlaging med mer) knyttet til steinerskolens læreplan i faget kunst og håndverk
  • Enkle trykkteknikker
  • Kunstneriske bearbeidingsmåter av fagstoff
  • Øvelser i å utvikle og gjennomføre formingsundervisning på noen klassetrinn
  • Utstillingsbesøk / ekskursjoner
  • Planlegging og forarbeid til semesteroppgaven

Modellering

Studiet har som mål å danne studentens kunstneriske, didaktiske og pedagogiske ferdigheter i modellering, samt gi forståelse for fagområdet i skole og samfunn.

Grunnleggende teknikker innenfor form, formprinsipper og modellering som egner seg i skolesammenheng står sentralt i studiet, og det vektlegges at studenten oppnår god forståelse for det prosessuelle i et kunstnerisk arbeid.

Sanseerfaringer, eksperimentering og gjentakende kunstneriske øvelser som engasjerer både følelser og vilje er viktige steg til dypere kunnskap og læring i steinerpedagogikken. Gjennom egen kunstnerisk erfaring og refleksjon stimuleres evnen til å veilede elever i deres kunstneriske prosesser.

Hovedtrekkene i undervisningen er:

  • Grunnleggende materiallære gjennom praktisk bearbeidelse
  • Forskjellige øvelser og betraktninger av hva form er og hvordan man kan bruke materialer og ulike teknikker til å uttrykke seg
  • Selvstendig arbeid og oppgaver i klassesammenheng
  • Utstillingsbesøk/ekskursjoner
  • Planlegging og forarbeid til semesteroppgave

Tegning og maling 1

Det sentrale er eget skapende arbeid og eksperimentering med todimensjonale teknikker, deres ulike virkemidler og egenarter. Forståelsen for og samspillet mellom form og farge er en viktig del av undervisningen i emnet. Det vektlegges særlig fordypet forståelse i ulike fargeteorier.

Studentens egen erfaring med kunstneriske prosesser fra ideutvikling, skisser, eksperimentering, utvelgelse og fram til ferdig produkt har stor plass i emnet. Det legges vekt på at studenten skal utvikle et individuelt kunstnerisk uttrykk. Studenten arbeider med ulike redskaper, materialer og teknikker.

Innsikt i og forståelse for visuell kommunikasjon er et viktig grunnlag for studentens skapende arbeid, samt forståelse og refleksjon over bildets ulike billedestetiske problemstillinger.

Hovedtrekkene i undervisningen er:

  • Fargelære, ulike teorier
  • Øvelser i akvarell, grunnleggende pedago­giske øvelser og egen utprøving
  • Pigmenter og innføring i materiallære
  • Fordypning i formtegning
  • Forelesninger og bearbeiding av kunsthisto­riske motiver
  • Billedbetraktning/kunstnerbiografier
  • Utstillingsbesøk/ekskursjoner
  • Planlegging og forarbeid til semesteroppgave

Studiets oppbygning

Program structure

Studiets oppbygning
Program structure

1. studieår

Year 1

1. studieår
Year 1
Høstsemester
Fall term
Høstsemester
Fall term
No items found.
Vårsemester
Spring term
Vårsemester
Spring term
No items found.
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
No items found.

2. studieår

Year 2

2. studieår
Year 2
Høstsemester
Fall term
Høstsemester
Fall term
No items found.
Vårsemester
Spring term
Vårsemester
Spring term
No items found.
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
No items found.

3. studieår

Year 3

3. studieår
Year 3
Høstsemester
Fall term
Høstsemester
Fall term
No items found.
Vårsemester
Spring term
Vårsemester
Spring term
No items found.
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
No items found.

4. studieår

Year 4

4. studieår
Year 4
Høstsemester
Fall term
Høstsemester
Fall term
No items found.
Vårsemester
Spring term
Vårsemester
Spring term
No items found.
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
No items found.

5. studieår

Year 5

5. studieår
Year 5
Høstsemester
Fall term
Høstsemester
Fall term
No items found.
Vårsemester
Spring term
Vårsemester
Spring term
No items found.
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
Høst- og vårsemester
Fall and spring term
No items found.

Videre studier og jobb

Further studies and work

Videre studier og jobb
Further studies and work

Opptak og opptakskrav

Admission criteria

Opptak og opptakskrav
Admission criteria

Søknadsfrist

Søknadsfristen for hovedopptaket er 15. april. Steinerhøyskolen praktiserer lokalt opptak. Søknader som kommer inn etter fristen 15. april vil bli vurdert så lenge vi har ledige plasser – kontakt oss gjerne.

Opptakskrav

Opptakskravet til emnene innenfor kunst- og håndverk er generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Videreutdanningsmidler

Steinerhøyskolens videreutdanningstilbud kan kvalifisere for søknad om kompetanseutviklingsmidler for lærere og barnehagelærere gjennom Utdanningsdirektoratet (søknadsfrist 1. mars).

Studieavgift for utenlandske studenter

For studenter med statsborgerskap fra land utenfor EU/EØS og Sveits gjelder krav om egenbetaling. Les mer om krav om egenbetaling og unntak.

Tilbud studieåret 2025 - 2026

Undervisningen er samlingsbasert og omfatter tre uker mandag-fredag for hvert emne.

HØST 2025

  • Kunst, spiritualitet og indre arbeid (uke 35 og 44-45)
  • Modellering (avlyst)

VÅR 2026

OBS! Det er mulig å søke ett av disse emnene grunnet overlapp i undervisningsuker.

  • Kunsthåndverk (uke 5-6 og 12)
  • Tegning og maling 1 (uke 5-6 og 12)

Relevante dokumenter

Documents

Relevante dokumenter
Documents

For mer informasjon

More information

For mer informasjon
More information

Kontakt oss gjerne for å snakke om dine muligheter.

Do not hesitate to contact us if you have any questions or want to discuss your options.

Kontakt oss gjerne for å snakke om dine muligheter.
Do not hesitate to contact us if you have any questions or want to discuss your options.