Steinerhøyskolen er en privat høyskole med beliggenhet sentralt i Oslo

Steinerhøyskolens primære virksomhet er å tilby høyere utdanning, forskning, kunstnerisk og faglig
utviklingsarbeid og formidling innen fagområdet steinerpedagogikk. Steinerhøyskolens utdanninger kjennetegnes av en vektlegging av samspillet mellom akademiske studier, praksisnærhet og kunstnerisk utvikling.

Bilde av vårt flotte skolebygg i Oslo
Vi tilbyr flere utdanninger innenfor steinerpedagogikk, les mer om studietilbudet vårt her.

Ved Steinerhøyskolen møter du engasjerte og dyktige lærekrefter som står for levende og innholdsrike forelesninger. De møter høyskolens studenter med stor interesse for den faglige og personlige utviklingen, og er viktige veiledere på vei mot det pedagogiske virke. Steinerhøyskolen er en liten utdanningsinstitusjon, noe som gir grobunn for et sammensveiset og godt lærings- og studentmiljø. Steinerhøyskolen stimulerer studenten til refleksjon, selvstendighet og kreativitet. Personlig oppfølging og tett kontakt med faglærerne er en selvfølge, og vi ønsker at våre studenter skal føle seg sett og respektert.

Steinerhøyskolens campus ligger ikke langt fra Oslo sentrum, i Professor Dahls gate 30 på Briskeby. Kort vei til både trikk, buss og T-banestasjonen på Majorstuen. Parken Langgaardsløkken ligger tvers over gaten, denne gir mulighet til avkobling i pauser. Her finner du også høyskolens skolehage.

Kvalitet i en levende høyskole

Et primært mål for høyskolen er å dekke behovet for velkvalifiserte pedagoger til steinerpedagogiske virksomheter. I tillegg, også for å kunne drive god profesjonsutdanning, er det høyskolens mål å være en sentral aktør i steinerpedagogisk forsknings-, utviklings- og formidlingsvirksomhet, nasjonalt og internasjonalt.

Den enkelte student og medarbeider har mulighet for stor grad av deltakelse og medinnflytelse omkring alle forhold knyttet til kontinuerlig videreutvikling av god studiekvalitet og et godt studiemiljø.

I 2001 startet høyskolen arbeidet med å utvikle et kvalitetssikringssystem. Målet har vært å etablere kvalitetssikringsrutiner, blant annet gjennom skriftliggjøring og systematisering av gjeldende praksis, som både ivaretar oppnådd studiekvalitet og er redskap for kontinuerlig forbedring. Gjeldende kvalitetssikringssystem ble vedtatt av styret 1. juli 2006 og er deretter revidert med nødvendige justeringer. Senest i 2016 ble Steinerhøyskolens kvalitetssikringssystem godkjent på nytt etter evaluering utført av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT).

Tilknytninger

Steinerhøyskolen er tilknyttet Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) og studentene kan benytte seg av deres tilbud. Studieprogrammene er offentlig godkjente og gir adgang til støtte om lån og stipend i Lånekassen.

Kort historisk oversikt

Antroposofisk Pedagogisk Seminar startet i 1981 for å utdanne lærere til det stadig voksende antall steinerskoler i Norge og Norden. I 1983 godkjente departementet den da toårige utdanningen til å kvalifisere for undervisning i steinerskoler. Samtidig fikk studentene tilsvarende økonomiske rettigheter som andre høyskolestudenter, blant annet retten til studielån. Institusjonen ble godkjent under Privathøyskoleloven, og det offisielle navnet ble i 1984 endret til Rudolf Steinerhøyskolen. I 2016 ble navnet offisielt forkortet til Steinerhøyskolen.

I steinerbarnehagene oppsto også behov for utdannede pedagoger, og det førte til etableringen av utdanning for førskolelærere i 1990.

Fra 2002 kunne Steinerhøyskolens treårige lærer- og førskolelærerutdanninger gi bachelorgrad til sine kandidater. Nedenfor er de senere årenes utvikling av Steinerhøyskolens utdanninger kort skissert:

• 2000: Femårig deltids barnehagelærerutdanning kommer i tillegg til fulltidsutdanningen.
  • 2002: De treårige lærer- og førskolelærerutdanningene blir godkjent som bachelorgrad.
  • 2005: Erfaringsbasert masterutdanning i steinerpedagogikk (internasjonal) blir etablert.
  • 2005: Studieår i billedkunstfag med hel- og halvårsmoduler blir etablert.
  • 2008: Institutt for steinerpedagogikk ble innlemmet i Steinerhøyskolen. Kursvirksomheten ble videreført som et bredt etterutdanningstilbud.
  • 2010: Ulike videreutdanningstilbud bestående av emner fra bachelorprogrammene blir etablert.
  • 2011: Studium med bachelorgrad i sosialpedagogikk blir etablert.
  • 2017: Steinerpedagogisk barnehagelærerutdanning med bachelorgrad, deltid blir fireårig.
  • 2019: femårig Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7 med steinerpedagogikk ble etablert i samarbeid med OsloMet.