Førsteamanuensis

Lisa Bonnár Stjernø

Lisa Bonnár Stjernø er førsteamanuensis i musikk og er en norsk sanger, musikkforsker, forfatter, foredragsholder og sceneartist, med utdannelse fra Griegakademiet, Universitetet i Oslo, Paris-konservatoriet og Norges musikkhøgskole.

Hun har doktorgrad i vuggesang fra NMH, og postdoc fra Universitetet i Agder i musikkformidling og med fokus på kunstneriske utviklingsprosjekter, eksempelvis:

• «Musikk i barns ører», tverrfaglig musikk og sang-prosjekt i samarbeid med psykolog Gry Stålseth og forskere ved UiA.
  • «Intimacy in Music» - directed improvisations med kompositoriske virkemidler med utgangspunkt i kjente opera-arier. Samarbeidspartnere: Rolf Gupta og psykologen David Hargreaves.
  • «Exploraria» - opera-improvisasjoner i samarbeid med musikerne Jan Bang, Rolf Lislevand, Rolf Erik Nystrøm m.fl.
  • «Musikalsk kommunikasjon og ledelse» - utvikler og tidligere ansvarlig for videreutdanningskurset ved Universitetet i Agder, videreutdanning for og med kulturskolelærere og musikklærere.
  • Musikalsk hyllest til «Den lille prinsen» - nyskrevet musikkteater for barn og ungdom i samarbeid med koreograf Jo Strømgren, skuespiller Stig Henrik Hoff og musikerne Rolf-Erik Nystrøm, Helge Lien m.fl.

Bonnár Stjernø har medvirket i oppsetninger ved blant annet Den Norske Opera, Den Nasjonale Scene, Det Norske Teatret, Molde jazzfestival og Worldmusic festival i Paris, og blant annet sunget med Bergen Filharmoniske Orkester og Det Norske Blåserensemble i tillegg til recitals og solistopptredener i Oslo Konserthus, Grieghallen, Troldhaugen, Parkteatret og Rockefeller.

Bonnár Stjernø er også foredragsholder i kreativitet, musikalsk inspirasjon og kommunikasjon, værekraft, musikk og livskvalitet, og gjesteforeleser ved universiteter i inn- og utland (UiO, HioA, UiA, Bath Spa University).

Hun har også gitt ut flere album og bøker, eksempelvis «Under himmelen», «Life and lullabies» og «Øyeblikkene».

Forskningsområder:

• Kunstnerisk utviklingsarbeid
  • Musikk og kommunikasjon
  • Musikkformidling
  • Sang og musikk for og med småbarn
  • Inspirasjon i musikken
  • Musisk aktivisme