Even Lynne

Språkforming, Drama, Ledelse og personlig utvikling

Even Lynne er utdannet fra Goetheanum Freie Hochschule für Geisteswissenschaft, Statens teaterhøgskole, Universitetet i Oslo og Handelshøgskolen BI.

Han har sin profesjonelle bakgrunn som skuespiller ved blant annet Nathionalteatret, Den nationale scene i Bergen og Trøndelag teater. Lynne var i en årrekke faglig leder for skuespillerutdannelsen på Teaterhøgskolen ved KHIO, og ledet etter det Teaterhøgskolen som dekan frem til 2015. Fra 2016 til 2019 var han ansatt på universitetet i Agder som instituttleder for sceniske og visuelle fag og som førsteamanuensis i teater.

Med bakgrunn som internasjonalt sertifisert coach fra The Coaches Training Institute (CTI) har Lynne utviklet kreativ ledelse og personlig utvikling basert på myter og eventyr som et av sine spesielle kompetanseområder. Han skapte i 2015 idé og konsept til Program of Excellence in Performing Arts (ArtEx), et utviklingsprogram for fremragende kunstnere innen musikk, dans, teater og film som eies av Norges musikkhøgskole, Kunsthøgskolen i Oslo, Den norske filmskolen og Talent Norge. Lynne har vært aktiv som faglig leder for ArtEx- programmet siden 2017.

Høsten 2020 ble han ansatt som professor på Steinerhøyskolen med formidling som viktigste fagområde.