Praksis i New Orleans – en mulighet som er gull verdt

Lærerutdanningen på Steinerhøyskolen tilbyr muligheten til utenlandspraksis i studieløpets 2. år. På verdensbasis finnes det over tusen Steinerskoler, så valget er bredt. Jeg benyttet muligheten og bestemte meg for å ta en tur over dammen, til de forente stater, nærmere sagt New Orleans, USA.

New Orleans er den eneste byen i Louisiana som har en steinerskole, og den befinner seg i Garden District, sentralt i byen. New Orleans er en by med mye sjarm, historie, glede og musikk! Så hvorfor ikke ha praksis i jazzens såkalte fødeby? Så hvorfor ikke undersøke hvordan en steinerskole fungerer i USA i forhold til Norge? Erfaringene og opplevelsene er mange, og jeg vil tørre å påstå at en slik mulighet er gull verdt. Plutselig skulle jeg undervise på ungdomstrinnet, på engelsk! I USA! Plutselig var ideen blitt virkelig. Og det er en praksis på flere plan. Jeg ble tatt imot med åpne armer på skolen og følte meg veldig ivaretatt og tatt hånd om. Til min overraskelse, var det også en praksisstudent fra Australia akkurat da jeg var der, og vi to var de første praktikantene noensinne!

Steinerskolen i New Orleans er fådelt, hvilket betyr at klassene er bestående av to trinn. Skolen er lokalisert i et industribygg, men hadde en nydelig liten hage, der barna både arbeidet med jordbruk og matet høner. Jeg hadde praksis i en 8/9 klasse, bestående av 18 elever. Klassen var en herlig gjeng av ungdommer, med mye energi og lærelyst. Jeg fikk fulgt klassen i et spennende prosjekt, og fikk selv fortalt og undervist om en av Norges store oppdagere. Sant skal sies, så er en slik situasjon utfordrende, men så utrolig lærerik og gøy! Jeg må med klapp på min egen skulder si at jeg er stolt av å ha gjennomført en praksis på en steinerskole i USA. Det har vært, og er en god erfaring jeg tar med meg videre i neste praksis – og i livet. Takk for muligheten!

Her kan dere lese litt mer om hva som fant sted på skolen mens jeg var der: Waldorf School of New Orleans

Lilly Schrøder Midoux, tok sin bachelorgrad som grunnskolelærer våren 2018