Hopp til hovedinnhold
Studier
Studenthistorier
Steinerpedagogikk
Mer
Annet
Studentoppgaver
Oslokursene
English
Aktuelt
Nyheter
Arrangementer
Publikasjoner
Om
Steinerhøyskolen
Ansatte
Forskning
Utveksling
Organisasjonen
For studenter
Digitale verktøy
Ressurser
Studentforum
Besøk oss
Meny
Publikasjoner
Her vises en oversikt over publikasjoner av Steinerhøyskolens ansatte. Siden oppdateres som regel en gang i året.
Bachelor
Master
Artikler
Kronikker
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Steinnes, Jenny
The Europe of Knowledge - or a Europe of Lost Spirit? Rethinking Politics of Education in Neoliberal Times. RoSE Vol 12 (2021)
Studie:
Publisert:
Wednesday
15
.
December
2021
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
The Europe of Knowledge - or a Europe of Lost Spirit? Rethinking Politics of Education in Neoliberal Times. RoSE Vol 12 (2021)
Sparby, Terje
Om Hegels religionsfilosofi. Luther, mystikk og spekulasjon. Filosofisk supplement, 1-2.
Studie:
Publisert:
Wednesday
15
.
December
2021
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Om Hegels religionsfilosofi. Luther, mystikk og spekulasjon. Filosofisk supplement, 1-2.
Myrebøe, Synne
"Bröd och spektakel. Med visshet om grundens ovisshet" i Balder, nr. 24 2001
Studie:
Publisert:
Wednesday
15
.
December
2021
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
"Bröd och spektakel. Med visshet om grundens ovisshet" i Balder, nr. 24 2001
Myrebøe, Synne
"Hjärtat som politiskt organ. Martha Nussbaum, vänskap och politik" i Örestig & Alamaa, (red.), Fronesis. Vänskap (Malmö: Tidskriftsföreningen Fronesis, 2021)
Studie:
Publisert:
Wednesday
15
.
December
2021
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
"Hjärtat som politiskt organ. Martha Nussbaum, vänskap och politik" i Örestig & Alamaa, (red.), Fronesis. Vänskap (Malmö: Tidskriftsföreningen Fronesis, 2021)
Myrebøe, Synne
”Frihet, jämlikhet, bildning. Aspekter av det utopiska i waldorfpedagogikens politiska idéhistoria” i Lövheim, Landahl & Burman (red.), Moderna pedagogiska utopier (Huddinge: Södertörn Studies in Intellectual and Cultural History 2021)
Studie:
Publisert:
Wednesday
15
.
December
2021
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
”Frihet, jämlikhet, bildning. Aspekter av det utopiska i waldorfpedagogikens politiska idéhistoria” i Lövheim, Landahl & Burman (red.), Moderna pedagogiska utopier (Huddinge: Södertörn Studies in Intellectual and Cultural History 2021)
Lindholm, Markus
Neandertal – folket som forsvant (bokomtale). Naturen nr 1, 65-67
Studie:
Publisert:
Wednesday
15
.
December
2021
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Neandertal – folket som forsvant (bokomtale). Naturen nr 1, 65-67
Lindholm, Markus
Taksonomiske funderinger. Biolog nr. 2, 40-44
Studie:
Publisert:
Wednesday
15
.
December
2021
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Taksonomiske funderinger. Biolog nr. 2, 40-44
Stabel, Vilde
Hva er det som haster sånn? Dagsavisen, 21.9.21
Studie:
Publisert:
Tuesday
21
.
September
2021
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Hva er det som haster sånn? Dagsavisen, 21.9.21
Sparby, Terje; Lumma, Anna-Lena; Edelhäuser Friedrich; Glaser, Rosa; Schnitzler, Luis og Weger, Ulrich W.
First-person access to decision-making using micro-phenomenological self-inquiry, in: Cognition and Neurosciences, 11.8.21
Studie:
Publisert:
Wednesday
11
.
August
2021
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
First-person access to decision-making using micro-phenomenological self-inquiry, in: Cognition and Neurosciences, 11.8.21
Lindholm, Markus
Fremmer skolen interesse eller narsissisme? Morgenbladet 2.7.21
Studie:
Publisert:
Friday
2
.
July
2021
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Fremmer skolen interesse eller narsissisme? Morgenbladet 2.7.21
Sparby, Terje
Om Hegels religionsfilosofi. Luther, mystikk og spekulasjon. Salongen, 15.6.21
Studie:
Publisert:
Tuesday
15
.
June
2021
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Om Hegels religionsfilosofi. Luther, mystikk og spekulasjon. Salongen, 15.6.21
Lindholm, Markus
Nysgjerrighet. Dybdelæring i informasjonssamfunnet
Studie:
Publisert:
Friday
28
.
May
2021
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Nysgjerrighet. Dybdelæring i informasjonssamfunnet
Lindholm, Markus
Meditasjoner over barnet
Studie:
Publisert:
Thursday
24
.
December
2020
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Meditasjoner over barnet
Stene, Morten
«I kjærligheten til det skjønne …»: Om musikk og filosofi hos Platon
Studie:
Publisert:
Tuesday
22
.
December
2020
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
«I kjærligheten til det skjønne …»: Om musikk og filosofi hos Platon
Holm, Henrik
Musikkfilosofiske tankekonstellasjoner om musikalsk mottakelighet og språk
Studie:
Publisert:
Tuesday
22
.
December
2020
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Musikkfilosofiske tankekonstellasjoner om musikalsk mottakelighet og språk
Holm, Henrik
“We must learn to love”: Some reflections on the kinship of philosophical thinking and classical music in an educational perspective
Studie:
Publisert:
Monday
2
.
November
2020
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
“We must learn to love”: Some reflections on the kinship of philosophical thinking and classical music in an educational perspective
Lindholm, Markus
Meitemark, Naturen nr. 6
Studie:
Publisert:
Tuesday
2
.
June
2020
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Meitemark, Naturen nr. 6
Steinnes, Jenny og Nordrug, Birgit (Høgskolen i Innlandet)
«DU SKAL IKKE MOBBE». En psykoanalytisk revolusjon i tilnærmingen til mobbing?
Studie:
Publisert:
Monday
1
.
June
2020
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
«DU SKAL IKKE MOBBE». En psykoanalytisk revolusjon i tilnærmingen til mobbing?
Holm, Henrik
Du er en trussel
Studie:
Publisert:
Monday
4
.
May
2020
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Du er en trussel
Holm, Henrik
Kan vi forstå kristen kultur uten Auschwitz? Artikkel i Vårt Land
Studie:
Publisert:
Saturday
2
.
May
2020
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Kan vi forstå kristen kultur uten Auschwitz? Artikkel i Vårt Land
Holm, Henrik
For å være tro mot virkeligheten trenger vi Gud». En kort innføring i Josef Piepers filosofi,
Studie:
Publisert:
Thursday
9
.
April
2020
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
For å være tro mot virkeligheten trenger vi Gud». En kort innføring i Josef Piepers filosofi,
Lindholm, Markus
Leketøysfella
Studie:
Publisert:
Wednesday
26
.
February
2020
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Leketøysfella
Holm, Henrik
Die Macht der Dummheit, oder Friedrich Nietzsche und wir, i: Scheidewege. Jahrbuch für skeptisches Denken
Studie:
Publisert:
Monday
30
.
December
2019
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Die Macht der Dummheit, oder Friedrich Nietzsche und wir, i: Scheidewege. Jahrbuch für skeptisches Denken
Stabel, Anne-Mette og Holm, Henrik
Temanummer i forbindelse med 100 års jubileet
Studie:
Publisert:
Saturday
30
.
November
2019
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Temanummer i forbindelse med 100 års jubileet
Holm, Henrik
Heideggers erotikk som (musikalsk) tankekunst?
Studie:
Publisert:
Wednesday
6
.
November
2019
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Heideggers erotikk som (musikalsk) tankekunst?
Stene, Morten
I klangen av skolefellesskapet: om musikk og månedsfesten i Steinerskolen.
Studie:
Publisert:
Wednesday
30
.
October
2019
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
I klangen av skolefellesskapet: om musikk og månedsfesten i Steinerskolen.
Holm, Henrik
Kunstnerfilosofen Martin Heidegger, artikkel i Morgenbladet
Studie:
Publisert:
Friday
18
.
October
2019
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Kunstnerfilosofen Martin Heidegger, artikkel i Morgenbladet
Stabel, Anne-Mette og Jørgensen, Camilla Stabel
Hvorfor feires det månedsfester og årstidsfester i steinerskoler? DIN, nr. 2, 2019
Studie:
Publisert:
Tuesday
15
.
October
2019
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Hvorfor feires det månedsfester og årstidsfester i steinerskoler? DIN, nr. 2, 2019
Lindholm, Markus
Å lære å tenke.
Studie:
Publisert:
Tuesday
1
.
October
2019
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Å lære å tenke.
Holm, Henrik
Ved livets slutt. Filosofiske perspektiver
Studie:
Publisert:
Monday
30
.
September
2019
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Ved livets slutt. Filosofiske perspektiver
Lindholm, Markus
Hundre år med barnet som genuint utviklingsprosjekt.
Studie:
Publisert:
Friday
20
.
September
2019
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Hundre år med barnet som genuint utviklingsprosjekt.
Holm, Henrik
Like aktuell. Det provoserende sannhetskravet. Til minne om Theodor W. Adorno
Studie:
Publisert:
Monday
2
.
September
2019
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Like aktuell. Det provoserende sannhetskravet. Til minne om Theodor W. Adorno
Holm, Henrik
Überlegungen zur kreativen Lebensgestaltung als Arbeit am Mythos des Selbst im Anschluss an Friedrich Nietzsche
Studie:
Publisert:
Wednesday
30
.
January
2019
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Überlegungen zur kreativen Lebensgestaltung als Arbeit am Mythos des Selbst im Anschluss an Friedrich Nietzsche
Holm, Henrik
Til forsvar for musikalsk sårbarhet og galskap i høyere musikkutdanning
Studie:
Publisert:
Friday
4
.
January
2019
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Til forsvar for musikalsk sårbarhet og galskap i høyere musikkutdanning
Holm, Henrik
Eksistensdialektikk versus middelmådighe
Studie:
Publisert:
Saturday
29
.
December
2018
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Eksistensdialektikk versus middelmådighe
Lindholm, Markus
Promoting curiosity? Possibilities and pitfalls in science education. I Science & Education.
Studie:
Publisert:
Tuesday
18
.
December
2018
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Promoting curiosity? Possibilities and pitfalls in science education. I Science & Education.
Lindholm, Markus
Læringspress i barnehagen fremmer ikke kunnskapsglede eller nysgjerrighet
Studie:
Publisert:
Wednesday
28
.
November
2018
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Læringspress i barnehagen fremmer ikke kunnskapsglede eller nysgjerrighet
Lindholm, Markus
Det handler om å ta barn på alvor
Studie:
Publisert:
Saturday
10
.
November
2018
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Det handler om å ta barn på alvor
Lindholm, Markus
Det handler om å ta barn på alvor
Studie:
Publisert:
Saturday
10
.
November
2018
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Det handler om å ta barn på alvor
Lindholm, Markus
Gi ikke barnehagebarna vernebriller
Studie:
Publisert:
Sunday
21
.
October
2018
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Gi ikke barnehagebarna vernebriller
Holm, Henrik
Nietzsche er filosofen som får oss til å stille de ubehagelige spørsmålene
Studie:
Publisert:
Saturday
29
.
September
2018
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Nietzsche er filosofen som får oss til å stille de ubehagelige spørsmålene
Barkved, Frode
Skraper vi såkornet inn for tidlig?
Studie:
Publisert:
Tuesday
11
.
September
2018
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Skraper vi såkornet inn for tidlig?
Holm, Henrik
Franz Rosenzweig über Kunst „und“ Sprache aus der Perspektive der Erlösung, i: Archivio di filosofia/Archives of Philosophy,
Studie:
Publisert:
Sunday
5
.
August
2018
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Franz Rosenzweig über Kunst „und“ Sprache aus der Perspektive der Erlösung, i: Archivio di filosofia/Archives of Philosophy,
Gran, Marius Wahl
Tabula Rasa - The performative and unique materiality of the blackboard
Studie:
Publisert:
Sunday
1
.
July
2018
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Tabula Rasa - The performative and unique materiality of the blackboard
Stene, Morten
The musical risk of education
Studie:
Publisert:
Sunday
1
.
July
2018
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
The musical risk of education
Holm, Henrik
Musikalische Empfänglichkeit. Zur Psychologie des Hörens
Studie:
Publisert:
Tuesday
15
.
May
2018
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Musikalische Empfänglichkeit. Zur Psychologie des Hörens
Stabel, Anne-Mette
Steinerhøyskolen - en alternativ vei til læreryrket
Studie:
Publisert:
Wednesday
4
.
April
2018
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Steinerhøyskolen - en alternativ vei til læreryrket
Barkved, Frode
Views of history and history teaching in Waldorf education
Studie:
Publisert:
Saturday
10
.
February
2018
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Views of history and history teaching in Waldorf education
Stene, Morten
The Musical Risk of Education: A qualitative study of music teaching in a Waldorf School.
Studie:
Publisert:
Tuesday
30
.
January
2018
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
The Musical Risk of Education: A qualitative study of music teaching in a Waldorf School.
Holm, Henrik
Kunstneriske doktorgradsprogrammer trenger estetisk tenkning
Studie:
Publisert:
Monday
6
.
November
2017
Åpne som PDF
Åpne ekstern lenke
:
Kunstneriske doktorgradsprogrammer trenger estetisk tenkning
Last inn fler