Utdanning:
2006 Dr. Polit,pedagogikk NTNU
2001 Cand. Polit. Hovedfag i pedagogikk NTNU
2001 10 vekttall drama Høgskulen i Volda
1992 Cand. Mag. Universitetet i Bergen, sosiologi, engelsk, mellomfag pedagogikk
Arbeidserfaring:
2019 – d.d. Professor II i pedagogikk, Steinerhøyskolen i Oslo.
2016 –2017 Professor II i barnehagepedagogikk, Høgskolen i Hedmark
2011 – d.d. Professor i pedagogikk/spesialpedagogikk Høgskolen i Lillehammer
2009 – 2013 Programsensor for Program for Pedagogikk, Det psykologiske fakultet, Universitetet i Bergen
2006-2011 Førsteamanuensis i pedagogikk/spesialpedagogikk Høgskolen i Lillehammer
2005-2006 Midlertidig stilling som høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer
2002-2005 Stipendiat ved Høgskolen i Lillehammer kombinert med undervisningsoppdrag
2001-2002 Rådgiver Ålesund PPT
1990-2001 Klasselærer Steinerskolen i Ålesund
1988-1990 Daglig leder, Ålesund Konditori og cafedrift A/S, Ålesund
Undervisning og pedagogisk utviklingsarbeid ved Høgskolen i Lillehammer:
Oppdrag for andre institusjoner:
2018 Andreopponent doktoravhandling, NTNU
2017 Førsteopponent doktoravhandling. Institut for psykologi og uddannelsesforskning Roskilde Universitet, Danmark
2016 Andre opponent PhD. Institutt for barnehagelærerutdanning UiS
2015 Førsteopponent PhD. Norsk senter for barneforskning NTNU
2014 Andreopponent PhD Spesialpedagogikk, UiO
2014 og 2015 Kompetansevurdering, UiT, NTNU og HiHm
2013 Kompetansevurdering UiT
2012 og 2013 Kompetansevurdering HiØ
2012 – 2014 Forelesningsoppdrag HiVe
2012 – dd. Sensur MA oppgaver NTNU
2007 – dd. Sensur MA oppgaver Høgskolen i Oslo
2007 Andreopponent Dr. Polit. Pedagogisk institutt, NTNU
2006 – 2015 Forelesninger ved Steinerhøyskolens internasjonale
MA program
2006- dd. Refereebl.a. for Norsk Pedagogisk Tidsskrift, Pedagogikk og kritikk Educational Review, Nordisk pedagogikk, Seminar.nett og Scandinavian Journal of Educational Research.
2005 Forelesningsoppdrag Ph.D. kurs NTNU
Publisering:
2004 Jacques Derrida: Er det mulig å være pedagog i Steinsholt & Løvlie (red)Pedagogikkens mange ansikter,Pedagogisk idehistorie fra antikken og til det postmoderne(2004) Oslo: Universitetsforlaget s. 669 – 683
2004 Rudolf Steiner; Pedagogikk som kunstnerisk praksis i Steinsholt & Løvlie (red) Pedagogikkens mange ansikter,Pedagogisk idehistorie fra antikken og til det postmoderne (2004) Oslo: Universitetsforlaget s. 392 – 406
2004 Transformative Education in a Poststructuralist Perspective, Journal ofTransformative Education, October 2004, volume 2 number 4. Sage Publications pp. 261 – 275
2006 Avhandling til Dr. polit NTNU 2006:105
Den andre Skoleporten, -om institusjonalisering av den pedagogiske handling, et møte med Jacques Derridas språkkritiske perspektiver.
2006 Pedagogikk og vitenskapskritikk, Norsk Pedagogisk Tidsskrift.3/2006 Universitetsforlaget, 205 – 217
2006 Paralyses or Battlefields: Pedagogy and a proposed parricide, Educational Philosophy andTheory,Blackwell Publishing Vol. 38, No.2, 2006 pp 186 – 200.
2007 Et poststrukturalistisk blikk på spesialpedagogikkens etiske og vitenskapsteoretiske utfordringer Forskningsutgaven av Spesialpedagogikk 02/2007 s. 44 – 50.
2007 Opprinnelse, forutsetning og mening – hos Bakhtin, Benjamin, Nietzsche og Derrida
Norsk Filosofisk tidsskriftnr 4/2007, Universitetsforlaget s. 301-315
2008 Pedagogikkens hjemlige bygninger, Ibsen, Joyce og Derrida – Om Babels tårn, Løvhyttefesten og den Fremmende, Norsk Pedagogisk tidsskrift: 1/2008 Universitetsforlaget s. 64-75
2009 Transformative Teaching – Restoring the Teacher – under Erasure Educational Philosophyand Theory, Blackwell Publishing, Vol. 41, nr 2 pp 114 – 125
2009 Om å tenke opplysningstanken på nytt, på gamle og nye måter i Steinsholt, K. /Dobson, S. (red) Verden satt ut av spill. Postmoderne pedagogiske perspektiver. Trondheim: Tapir Forlag
2010 Questioning the Genre, the Case of the Thesis, Nordic Studies in Education, Special
Issue: Questioning the Academic Genre, inDobson, S./Steinnes, J.(eds) Universitetsforlaget, Vol 30, pp. 214-225
2010 En bekreftelsens etikk, universelle rettigheter og et individuelt ansvar, kapittel i
Reindal S./Hausstätter, R. (red) Spesialpedagogikk og etikk, individuelle rettigheter og et kollektivt ansvar, Høgskoleforlaget s. 100 – 114
2011 The Knight of Faith, ethics in special needs education, Journal of Moral Education, Vol. 40, No. 4, December 2011, pp. 457-469 nivå 2
2011 For en mindre danning, Med Deleuze og Guattari på søk etter danningsbegrepets vibrasjonssentrum s 193-210, i Steinsholt/Dobson (red) Dannelse, Introduksjon til et ullent pedagogisk landskap, Trondheim: Tapir akademiske forlag
2011 Om tro, tvil og lidenskap i spesialpedagogikkens etiske (av)grunn, i Haaland/Haugsbakk (red) Pedagogikk for en ny tid, Hamar: Opplandske bokforlag
2012 An Act of Methodology, a Document in Madness, writing Ophelia, Educational Philosophy and TheoryVol 44, No 8, 2012 pp. 818 – 830
2012 Tacit knowledge and literacy, writing in and between letters, I Bergstedt, B., Herbert, A., Kraus, A. (2012) InitiatingLearning, European Studies on Educational Practices 2, Münster/New York/München/Berlin: Waxman Verlag,
2013 Om håpets muligheter i Kunnskapens Europa, i Steinnes/Dobson, (red.) Pedagogikk under livets tre,Trondheim: Akademika
2016 Spesialpedagogen, mellom myter og mennesker, i Hausstätter, R.S. & Reindal S.M. (2016) Spesialpedagogikk: fagidentitet og samfunnsnytte, Oslo: Cappelen Damm akademisk
2017 Enhver historie er en spøkelseshistorie, narrativ veiledning i spesialpedagogikken. Kapittel i antologi Veiledning og oppdagelse, Gyldendal forlag
2018 Drømmen om en skole, Bokessay, Arr, idehistorisk tidsskrift, 3-4/2018
2019 Levende begreper, et steinerpedagogisk og vitenskapsfilosofisk blikk på begrepslæring antatt Pedagogikk og kritikk
Redaktørarbeid:
2010 GjesteredaktørNordic Studies in Education no 4. 2010, med professor Stephen Dobson HiHm, special edition:” Challenging the Academic Genre”
2013 Redaktør med Stephen Dobson, Pedagogikk under livets tre, Trondheim: Akademika forlag