Felleslærerstevnet 2024

Felleslærerstevnet 18.– 20. april. Steinerskolen i Vestfold

Ut i verden - inn i sjelen er tema vi har valgt for stevnet. Disse to bevegelsene står sentralt i vår pedagogikk, i antroposofien og i hverdagen. Å være ute i omkretsen og i samhandling med naturen, samfunnet og menneskene. Og å kunne gå inn i oss selv for å finne en ro, en tillit og sammenheng. Vi ønsker å fordype disse tema gjennom foredrag, samtaler og gruppearbeid og har laget et program som vi håper kan inspirere og begeistre:

Michal Ben Shalom, steinerskolelærer og steinerskolelærerutdanner og medlem av International Council for Steiner Waldorf Education, holder tre innlegg med tema:

For all (of) Nature is doing her best each moment to make us well. She exists for no other end. Do not resist her. [...] Nature is but another name for health. (H.D. Thoreau," Wild Fruits")

• Can we truly integrate Nature in our modern school life?
  • Can we learn how to be with Her, anew?
  • Can we allow Her to support and heal some aspects of our times?

Martyn Rawson, steinerskolelærer og steinerskolelærerutdanner, holder tre innlegg innen tema:

• Taking the spiritual seriously. The teachers inner and outer preparation.
  • The sense of coherence.
  • Learning as a rhythmical activity.
  • Developing a localglobal curriculum.
  • Education for intercultural competence and peace.

Program

Vi starter torsdag 18. april kl. 15.00 og avslutter lørdag 20. april kl. 14.00. Torsdag og lørdag er vi på hotellet, mens fredag blir en dag med aktiviteter og grupper på skolen. Det er mulig å være med enkeltdager, men vi anbefaler å være med på alle dagene for den beste opplevelsen av stevnet. Fredag kveld blir det festmiddag, dans og moro. Se program for flere detaljer om det vi planlegger for deg som kommer på besøk.

Arbeids- og samtalegrupper

Vi har satt opp et rikt tilbud av arbeids- og samtalegrupper. Gruppene finner sted i klasserom og verksteder på Steinerskolen i Vestfold, Slottsfjell videregående steinerskole, Steinerbarnehagen på Nøtterøy og utendørs. Gruppeledere er fra skolens og barnehagens kollegium, Steinerhøyskolen og fra samarbeidspartnere.

Noen grupper går over begge økter, mens andre grupper kan man velge en gruppe før lunsj og en gruppe etter lunsj – se gruppeoversikten for detaljer. Vi forsøker å imøtekomme ditt ønske om gruppe, men førstemann til mølla gjelder.

Ønsker du omvisning på skolen kan du melde deg på dette, fredag kl. 08 eller kl. 16.

Vi har gode rabatter på hotellrom når de bestilles sammen med stevnet – se priser i skjema over. Innkvartering er på Quality hotell Tønsberg, der også deler av stevnet foregår. Det blir satt opp busser fra hotellet til skolen. Alle bestillinger må gjøres via vår påmelding. Du kan selvfølgelig velge andre hoteller eller overnattingsløsninger. Da svarer du nei på spørsmålet om overnatting i påmeldingen.

Påmelding

Påmelding her. Det er mulig å melde på flere deltakere samtidig. Faktura sendes til skolen/virksomheten. Påmeldingsfrist er 15. mars. Påmeldingen kan endres frem til 15. mars uten kostnad, etter 15. mars er påmeldingen bindende og vil faktureres. Det er mulig å bytte navn på deltaker frem til stevnet, men ikke å avbestille.

Vi gleder oss til å ta imot dere!

Velkommen til å skue ut i verden og inn i sjelen med oss!

Hilsen kollegiet ved Steinerskolen i Vestfold og Steinerhøyskolen